Pixabay
StoryEditor
POBUNA TAKSISTA

Cehovski lobiji protiv slobodnog taxi tržišta

Oni su došli s ciljem da niskim cijenama unište taxi tržište i onda ćemo odrediti cijene po svom. Imamo niz troškova, od osiguranja preko dozvola i administrativnih troškova pa do sigurnosti vozila, sve je to opterećenje za našeg domaćeg prijevoznika. Ljudi ne mogu vas voziti po cijeni od 4 eura, ako moje auto košta 50 000 eura

Zadarski taksisti su, nedavno, kroz mirni prosvjed, ponovno aktualizirali pitanja regulacije taxi tržišta i osposobljenosti stranih radnika i upozorili, kako kažu, na neravnopravan položaj domaćih auto prijevoznika u odnosu na Uber i Bolt.

Liberalizacija ili monopol?

- Tražimo županijsku regulaciju da nema migracija taksista između županija te uvođenje nacionalne baze dozvola koja bi spriječila slučajeve poput vožnje na tuđe ime, vožnje preko aplikacije, a da nema licencu te također tražimo minimalnu i maksimalnu određenu cijenu po kilometru koju bi svaka od jedinica lokalne samouprave za sebe odredila te da se zaustavi pljačka. Ne može biti da su cijene usluga na Uberu i Boltu niže od cijena javnog prijevoza - znate koja je to šteta za nas da mi moramo zbog toga raditi dvadeset sati kako bismo nešto zaradili, a istodobno oni izvlače novac iz Hrvatske. Ne želimo iskorijeniti Uber i Bolt, ali želimo ograničenja za njih te da nema dampiranja cijena. Slobodno tržište je došlo s Uberom i Boltom koji imaju cijene ovisno o potražnji. Oni su došli s ciljem da niskim cijenama unište taxi tržište i onda ćemo odrediti cijene po svom. Imamo niz troškova, od osiguranja preko dozvola i administrativnih troškova pa do sigurnosti vozila, sve je to opterećenje za našeg domaćeg prijevoznika. Ljudi ne mogu vas voziti po cijeni od 4 eura, ako moje auto košta 50 000 eura, rekao je na prosvjedu Ivan Bulat iz Udruge taksista Zadar i Ceha prijevoznika.

image
Željko Mršić/Pixsell

Bolt odmah odgovorio

- Bolt posluje u skladu sa zakonima RH te ostvaruje prihod samo kroz proviziju od izvršenih vožnji te uredno plaća sve primjenjive poreze i davanja. Bolt koristi dinamičko određivanje cijena kako bi optimizirao ravnotežu između ponude i potražnje u stvarnom vremenu. Naši korisnici su zadovoljni te ističu kako se, zahvaljujući razvoju platformi, kultura transporta promijenila, gdje prijevoz više nije luksuz, već lako dostupna i praktična usluga za sve građane. S druge strane, povećana potražnja vožnji omogućuje našim partnerskim vozačima veću aktivnost, više prilika za zaradu i konkurentne naknade, čime stvaramo održiv i pravedan sustav za sve sudionike, ističe Marko Radenović, direktor usluge vožnje na zahtjev Bolta u Hrvatskoj.

Hrvatska nije od jučer članica Europske unije, a unija zagovara liberalizaciju tržišta.

- Temeljni Zakon o prijevozu u cestovnom prometu donesen je još 2018. godine, a mijenjao se 2019,2021,2022 i nedavno 2024. godine. Cilj donošenja Zakona je bila liberalizacija tržišta taksi usluga te usklađivanje s regulativom Europske unije. Iz zahtjeva Udruge auto taksi prijevoznika evidentno je da postoje određeni problemi koje treba rješavati. U Zakonu prije 2018. godine, jedinice lokalne samouprave mogle su odrediti broj izdanih taksi dozvola, a isto tako propisati minimalnu i maksimalnu cijenu usluga i cijenu čekanja (boju i izgled vozila sa naljepnicom Grada Zadra). Aktualni Zakon ukinuo je tu mogućnost, to jest donošenje Odluke o obavljanju taksi prijevoza,kojom su se regulirali prethodno navedene odredbe. Svaki novi prijedlog rješenja zahtijeva izmjenu Zakona kojeg donosi nadležno Ministarstvo, ističe Grozdana Perić, pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo, obrtništvo i razvitak otoka Grada Zadra.

image

Kod stranaca koji u Hrvatskoj voze taxi je problem oko njihove osposobljenosti, znanja hrvatskog jezika i valjane vozačke dozvole

Šime Kužić

Strani radnici i vozačke dozvole

Zahtjevi taksista oko pitanja zapošljavanja stranih radnika u jednom dijelu su opravdani i sigurno je da država treba urediti neka pitanja oko toga.

- Imao sam niz slučajeva u Zadru gdje se pokazalo kako stranci iz Trećeg svijeta opasno ugrožavaju promet i uopće nemaju predstavu o tome kako funkcionira promet kod nas. Pitanje je, naravno, njihove osposobljenosti za vožnju kod nas te je upitno kako su uopće došli do vozačke dozvole. Zbog toga tražimo regulaciju zapošljavanja stranih radnika pri čemu zahtijevamo minimalno poznavanje hrvatskog jezika, priloženu evidenciju iz njihove zemlje o nekažnjavanju te svakako posjedovanje valjane i Hrvatskoj prilagođene vozačke dozvole. Nemamo ništa protiv stranaca, ali neka budu kvalificirani i legalni te neka ne budu nelojalna konkurencija i jeftino roblje, poručuje Ivan Bulat.

Udruga taksista i Ceh prijevoznika smatraju kako će održani prosvjed dovesti do konkretnih rješenja te da će Vlada stati u njihovu zaštitu na tržištu. Teško je očekivati kako bi se mogli ispuniti bilo koji od njihovih zahtjeva, osim onoga oko stranih radnika koji je gorući problem ne samo za taksiste već i mnogo šire, a taj je problem sama Vlada napravila, pa sad ga treba i rješavati. Bilo koji drugi od njihovih zahtjeva, od regulacije cijena preko područne diskriminacije taksiranja koje oni nazivaju zabrana migracija taksista pa do dodatnih regulacija, nadzora i poreza, bili bi samo korak unazad i veliki udarac za taxi tržište i poslovni svijet. Vremena su se promijenila, monopol nestaje, stiglo je digitalno gospodarstvo s aplikacijama, pa se na slobodnom tržištu treba prilagoditi promjenama i hrabro ući u tržišnu utakmicu, a ne lobistički tražiti pomoć države.

image
Pixabay
25.03.2025., 08:42h
Šime Kužić
02. travanj 2025 04:32