Razgovarali smo s Robertinom Dujelom, gradskim pročelnikom za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša, o brojnim temama važnim za uredno i neometano funkcioniranje grada. Provjerili smo koje su intervencije komunalnih redara u ovom dijelu godine najčešće, kao i imaju li dovoljno radne snage. Komentirali smo angažman građana kada je u pitanju uzurpacija zelenih površina za što je Grad osigurao čak i aplikaciju te provedbu projekata Grow green i Katastar zelenila Arbanasi.
Također, upitali smo i za funkcioniranje dostave u gradskoj jezgri te problem širenja ugostitelja van zakupljene javne površine.
Prijave “neprihvatljivog stanja” iz susjedstva
Koje su vrste intervencija komunalnih redara trenutačno najčešće?
- Uobičajeno za ovaj dio godine, intenziviraju se prijave sugrađana u svezi detalja u prostoru koje propustimo primijetiti kad nastupe brojna događanja i vreva turističke sezone. Trenutačno su učestale prijave “neprihvatljivog stanja” iz susjedstva, bilo da je riječ o neurednim gradilištima tzv. mini deponijama uz iste, uzurpaciji na javnoj površini, držanju kućnih ljubimaca, ostavljenim napuštenim vozilima i slično.
Na jednakoj količini ozbiljnosti, pozornosti, konkretne reakcije, kao u konačnici zahvalnosti građanima na povratnim informacijama inzistiramo u kontinuitetu jer se povjerenje u institucije teško stječe, a samo brigom o detaljima može se sačuvati i unaprijediti.
Imate li dovoljno radne snage?
- S obzirom na širinu i spektar preuzetih zakonskih ovlasti, da smo i brojčano daleko snažniji, zasigurno bi opravdali svaku uloženu investiciju u ljudske resurse. Na planirana sezonska pojačanja u komunalnom redarstvu, bez odluke Gradskog vijeća u svezi usvajanja predloženog proračuna, nećemo moći računati. Svjesni smo činjenice da na isto ne možemo utjecati, kao i da će ljeto pred nama biti poseban izazov.
Uzurpacija zelenih površina
U lipnju prošle godine Grad Zadar otvorio je aplikaciju, kao i mogućnost dojave o uzurpaciji zelenih površina putem telefona i e-pošte. Kako to funkcionira u praksi? Koliko su česte dojave?
- Osim putem e-maila i pozivom, otvorili smo građanima i kontakt putem WhatsApp poruka na mobilni broj 098290800, kolega Šime je s jasnim ciljem zaprimanja prijava stalno na liniji. Inicijativu vijećnika je gradonačelnik prihvatio, angažman službi komunalnog redarstva u provedbi zamisli nije izostao, no vjerujemo da su očekivanja pokretača inicijative u dijelu brojnosti prijava bila daleko veća?!
U okviru te teme zanimljivi su i projekti Grow green i Katastar zelenila Arbanasi, kako napreduju?
- Katastar zelenila područja Arbanasi, od Fontane na šetnici Karma do rta Punta Bajlo, postavljen je kao javno dostupna GIS aplikacija u sklopu Grow green projekta, financiran iz programa HORIZON 2020.
Jedan od glavnih ciljeva projekta bio je podizanje razine svijesti o korištenju “prirodnih rješenja” te implementacija takvih rješenja u prilagodbi na klimatske promjene te je u sklopu projekta posađeno i 33 stabala platane u predjelu Crvene kuće.
Izrada Katastra zelenila započela je 2008. godine te se od tada razvijala kroz više faza i projekata ovisno o raspoloživim financijskim sredstvima.
U sklopu projekta Urban green belts izrađen je katastar zelenila za područje zapadnog dijela grada - Brodarica i Puntamika.
Iz sredstava društva Nasadi d.o.o. izrađen je katastar zelenila za Perivoj Vrulje, Ulice Miroslava Krleže, Stjepana Radića, bana Josipa Jelačića, Franje Tuđmana, Ante Starčevića i druge. Navedeni dijelovi katastra nisu još međusobno povezani u cjelinu, a na mrežne stranice društva Nasadi d.o.o. odvojeno su postavljeni katastar zelenila područja Brodarica i Puntamika te katastar zelenila Arbanasi. Postojeće podatke planira se, kada to sredstva budu dopuštala, nadopuniti podacima za područje cijelog grada te sve podatke objediniti u jedinstvenu aplikaciju dostupnu za javnost.
Dostava na Poluotoku
Uvijek su važna tema i dostavna vozila na Poluotoku, odnosno u gradskoj jezgri. Jedanaest je pretovarnih stanica, funkcionira li to “na terenu”, kakve su sankcije?
- Dostavna mjesta ostaju na ukupno 11 lokacija. Neka su ostala iste površine, a neka smo proširili. Novi prijedlog predvidio je nova mjesta za dostavna vozila kod stare Tehničke škole. Točnije s obje strane Ulice Bartula Kašića (između bedema i stare Tehničke) te Ulice Stratico (između stare Tehničke i bivšeg ureda Turističke zajednice). Režim korištenja mjesta za dostavu ostaje isti, kao i do sada. To znači da su mjesta dostupna svim građanima uz prethodno odobrenje Grada, pod uvjetom da je na njima moguće maksimalno zadržavanje od pola sata, što je dodatno definirano pravilnikom koji je početkom 2024. godine stupio na snagu. Ovakvim načinom uvođenja promjena kroz nekoliko koraka, za što je bilo nužno vrijeme prilagodbe, na tragu smo konačnog cilja, a to je potpuno izmještanje dostave motornim vozilima iz pješačke zone Poluotoka. Novi prijedlog rješenja razmjerno štiti interese prvenstveno građana i gostiju grada u pješačkoj zoni, ali i svih onih koji imaju potrebu za dostavom.
U novom prijedlogu dostava motornim vozilima ostaje od 6 do 7:30, dok bi od 8 do 9, odnosno od 14 do 17 sati, kao što je u postojećoj odluci, dostava bila dozvoljena samo za električna vozila.
Hoće li takav režim ostati tijekom cijele godine ili će se mijenjati u sezoni, ostaje za zaključiti na temelju analize koju kao i uvijek radimo nakon sezone.
Prekršitelje, ulaske u pješačku zonu bez odobrenja, evidentiraju komunalni redari, a iznosi sankcija nisu zanemarivi: za vlasnike vozila, pravne osobe predviđen je iznos od 1.320 eura (10.000,00 kuna), za obrtnike 660 eura (5.000,00 kuna), a za fizičke osobe 130 eura (1.000,00 kuna).
Prošle je turističke sezone prilično aktualno bilo širenje ugostitelja van zakupljene javne površine.
- Bliže sam zaključku da je sam početak protekle turističke sezone obilježilo učinkovito postupanje komunalnog redarstva u svezi postavljanja ugostiteljske opreme izvan ugovorom definirane javne površine. Vjerujemo u ozbiljnost i odgovornost svih ugostitelja kojima smo partneri u osiguranju reda u prostoru.