Značajan doprinos inkluzijiPixabay
StoryEditor
STUDENTSKO SAVJETOVALIŠTE

Način učenja prilagođen je individualnim mogućnostima studenta s invaliditetom

Studentima s utvrđenim stupnjem invaliditeta 60 % i više pružaju informacije o pravu na stipendiju, subvenciju stanovanja, troškova prijevoza i subvenciju troškova pri ponovnom upisu studijske godine

Studentsko savjetovalište Sveučilišta u Zadru ulaže napore i brine o osiguravanju uvjeta za uspješno studiranje i prevladavanje poteškoća studentima s invaliditetom.

Psihologinja Ivana Sučić Šantek, stručna suradnica Savjetovališta, podijelila je s nama dragocjene uvide o načinima na koje pružaju pomoć studentima s invaliditetom te nam predstavila spektar usluga dostupnih u tom kontekstu.

Sveučilište poklanja posebnu pažnju pristupačnosti svojih objekata, uključujući prostorije za nastavu, studentske domove i osiguravanja parkirnih mjesta. Sveučilište je predano provođenju razumnih prilagodbi kako bi se osiguralo da svaki student ili studentica, prema njihovim osobnim potrebama, može u potpunosti iskoristiti resurse Sveučilišta.

Grupa za podršku

- Studenti mogu računati na pomoć pri nabavci asistivne opreme, slijepi i slabovidni studenti u suradnji s “Udrugom zamisli” i “Zakladom Čujem, vjerujem, vidim” uključeni su u projekte prilagodbe literature, a važna je i raspoloživost djelatnika Sveučilišne knjižnice kao i usluge Znanstvene knjižnice prilagođene za osobe s oštećenjem vida i s disleksijom: članovima se na zahtjev može prilagoditi svaka knjiga, objasnila je Sučić Šantek.

Studenti se okupljaju u Grupi za podršku koja organizira susrete dva puta mjesečno, omogućujući im priliku za međusobnu podršku i razmjenu iskustava. Osim fizičkih sastanaka, članovi grupe održavaju kontakte i putem društvenih mreža, stvarajući tako kontinuiranu podršku i povezanost između susreta.

- Po potrebi se za brucoše pokreće projekt “Početna podrška” putem koje studenti viših godina pomažu novoupisanima pri upoznavanju prostora Sveučilišta, studentskog doma, menze i važnih mjesta u gradu. Tu su i aktivnosti vršnjačke podrške od usvajanja termina kao što su kolokvij, konzultacije do ohrabrenja pri suočavanju sa studentskim zadacima, druženja i podrške pri traženju stručne pomoći, ispričala je Sučić Šantek.

image

Savjetovalište održava brojne korisne radionice

Pixabay

Uz identični studijski program

Studenti s invaliditetom imaju priliku prilagoditi svoj način studiranja kako bi bolje odgovarao njihovim potrebama i izazovima.

- Može biti riječ o dugogodišnjim teškoćama ili novonastaloj bolesti kroničnog karaktera, pa čak i privremenim teškoćama poput kompliciranih lomova noge ili ruke. Naglašavam da je riječ o identičnom studijskom programu za sve redovne studente pri čemu je od ključne važnosti poštivanje akademskih kriterija, no način učenja ili prezentiranja znanja prilagođen je individualnim mogućnostima studenta s invaliditetom, kazala je Sučić Šantek.

Prvi i ključni korak prema prilagodbi načina studiranja jest posjet Studentskom savjetovalištu, gdje studenti trebaju predočiti relevantne liječničke/specijalističke nalaze.

- Također se prilažu dokumenti o prethodnoj prilagodbi na ispitu državne mature ili tijekom obrazovanja na srednjoškolskoj razini, ukoliko je postojala takva praksa. Potom se kroz detaljni intervju sa studentom/icom kreira prijedlog rješenja o prilagodbi načina studiranja. Po izdavanju rješenja svi nastavnici su upoznati s postupcima prilagodbe kojima se studentu/ici osiguravaju prava na studiranje. Ono što preostaje je zalaganje studenta oko ispunjavanja studentskih obaveza, objasnila je Sučić Šantek.

Studentima s utvrđenim stupnjem invaliditeta 60 % i više pružaju informacije o pravu na stipendiju, subvenciju stanovanja, troškova prijevoza i subvenciju troškova pri ponovnom upisu studijske godine.

image
Pixabay

Podižu svijest o teškoćama

Obilježavanjem Međunarodnog dana osoba s invaliditetom nastoje podići svijest o raznim teškoćama i educirati o različitim izazovima s kojima se osobe s invaliditetom suočavaju.

- Od tjelesnog invaliditeta i teškoća kretanja, multiple skleroze, disleksije, oštećenja sluha, a mnogobrojnim aktivnostima usmjerenima na očuvanje mentalnog zdravlja i destigmatizaciju mentalnih bolesti te traženja psihološke i psihijatrijske pomoći doprinosimo uključivanju osoba s tim nevidljivim teškoćama u akademsku zajednicu i podržavamo ih da iskoriste svoje potencijale na tržištu rada, naglasila je Sučić Šantek.

U prosincu 2022., Dijana Vincek iz Saveza gluhih i nagluhih grada Zagreba te Dorijana Kavčić iz Hrvatskog društva prevoditelja znakovnog jezika održale su inspirirajuće predavanje pod nazivom “Hrvatski znakovni jezik i uključivanje gluhih u redovni sustav obrazovanja.” Ovo predavanje upoznalo je sve prisutne s kulturom gluhih i istaknulo važnost njegovanja materinjeg jezika kao ključa za uspješno usvajanje novih znanja.

Višegodišnje iskustvo profesorica

Jedan od ključnih prioriteta je stalna podrška i ulaganje u profesionalno usavršavanje nastavnika kako bi se osiguralo da studenti imaju najbolje moguće obrazovno iskustvo.

- Velika motivacija studenta i s druge strane informiranost, educiranost i spremnost nastavnika za pružanje podrške i provođenje potrebnih prilagodbi važne su za uspješno studiranje. U siječnju je održan stručni skup na daljinu pod nazivom “Osiguranje uključivosti obrazovanja kroz podršku studentima (s invaliditetom): Dokle smo došli i kako dalje?” u suorganizaciji s Koordinacijom pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za podršku u visokom obrazovanju organizira povodom Međunarodnog dana obrazovanja, istaknula je Sučić Šantek.

Radionica “Podrška u radu sa studentima s invaliditetom”, koju su krajem svibnja organizirali Ured za osiguravanje kvalitete, Studentsko savjetovalište, Centar Stjepan Matičević i Alumni klub Sveučilišta u Zadru, pružila je vrijedne alate i informacije akademskom i administrativnom osoblju kako bi bolje podržavali studente s invaliditetom.

- Voditeljice radionice bile su prof. dr. sc. Rozana Petani s Odjela za pedagogiju i izv. prof. dr. sc. Marina Nekić s Odjela za psihologiju koje su uz stručne informacije podijelile i višegodišnje iskustvo pružanja podrške studentima, navela je Sučić Šantek.

Radionice i predavanja

Teme radionica odabiru se u skladu s potrebama, prijedlozima i željama studenata. Početkom akademske godine stručna suradnica Severina Mamić održala je radionicu "Vodič za uspješno studiranje" s ciljem uspješnije prilagodbe studenata na studij. Radionice na teme nošenja sa stresom, razvijanja vještina učenja te partnerskih odnosa studenti izvode pod mentorstvom doc. dr.sc. Jelene Ombla te asistenata Krešimira Prijatelja mag. psych i Kristijana Žibrata mag. psych.

Velik je bio i odaziv studenata na radionice iz područja ekološke psihologije koje su se održavale na otvorenim prostorima pod vodstvom doc. dr. sc. Ane Šimunić.

Studenti iskazuju visok stupanj zadovoljstva i radionice smatraju korisnima. Iz godine u godinu studenti za studente osmišljavaju nove radionice, usvajajući nova znanja i pomažući pri tom kolegama u prevladavanju profesionalnih i osobnih izazova.

Kao voditelje radionica rado uključuju i vanjske stručnjake, Radionica"Montessori pedagogija - izazovi u radu s didaktičkim materijalima za učitelje, odgojitelje i pedagoge" održana je za studente pedagogije, u sklopu nastave iz kolegija Kurikulum predškolskog odgoja i obrazovanja (izv. prof. dr. sc. Rozana Petani). Vodila ju je Sanja Pavić, Montessori odgojiteljica, djelatnica DV Pinocchio i odgojiteljica mentorica s preko 20 godina iskustva u struci.

Osim radionica za studente trude se osnažiti i sustručnjake. Protekla je godina tako bila u znaku multidisciplinarnog povezivanja i edukacije stručnjaka u području savjetovanja, psihologije, pedagogije i doprinosa stručnom usavršavanju sveučilišnih nastavnika s naglaskom na inkluzivnost i univerzalni dizajn.

U okviru međunarodnog projekta "Sociopsychodrama – the languages for peace" održani su webinari i Proljetna škola za stručnjake koji pružaju podršku pripadnicima različitih ranjivih skupina. Po završetku projekta izdan je višejezični priručnik "Discovering the languages of peace" besplatno dostupan u PDF formatu na stranici Morepress-a.

Među brojnim događanjima posebno nam je draga proljetna svečanost proslave 15 godina rada savjetovališta koja je započela je predavanjem prof. dr. sc. Nataše Jokić-Begić s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu "Stres u 21. stoljeću i kako ga podnose različite generacije‘".

Tom su im se prilikom uz suradnike sa sveučilišta pridružili predstavnici brojnih lokalnih udruga i institucija s kojima redovno surađuju.

Akademija za razvojnu rehabilitaciju u suorganizaciji s OB Zadar i Sveučilištem u Zadru održala je 25. Ljetnu akademiju s temama Poremećaj spavanja (voditeljice doc. dr. sc. prim Romana Gjergja Juraški, dr. med doc. dr. sc. prim. Sanja Delin, dr. med. iz Zadra te Carola Wiesbauer, PT, SIAT) i Poremećaj iz spektra autizma i ADHD profesor Paolo Curatolo, MD, PhD).

Uz nova znanja i priliku za međusobnu razmjenu dobrih praksi i multidisciplinarnu perspektivu proširio se prostor za suradnju i podršku te s novim elanom ulaze u sljedeću akademsku godinu.

19.09.2023., 09:33h
ANDREA KRŠLOVIĆ
23. studeni 2024 18:19