Studentsko savjetovalište Sveučilišta u Zadru ulaže napore i brine o osiguravanju uvjeta za uspješno studiranje i prevladavanje poteškoća studentima s invaliditetom.
Psihologinja Ivana Sučić Šantek, stručna suradnica Savjetovališta, podijelila je s nama dragocjene uvide o načinima na koje pružaju pomoć studentima s invaliditetom te nam predstavila spektar usluga dostupnih u tom kontekstu.
Sveučilište poklanja posebnu pažnju pristupačnosti svojih objekata, uključujući prostorije za nastavu, studentske domove i osiguravanja parkirnih mjesta. Sveučilište je predano provođenju razumnih prilagodbi kako bi se osiguralo da svaki student ili studentica, prema njihovim osobnim potrebama, može u potpunosti iskoristiti resurse Sveučilišta.
Grupa za podršku
- Studenti mogu računati na pomoć pri nabavci asistivne opreme, slijepi i slabovidni studenti u suradnji s “Udrugom zamisli” i “Zakladom Čujem, vjerujem, vidim” uključeni su u projekte prilagodbe literature, a važna je i raspoloživost djelatnika Sveučilišne knjižnice kao i usluge Znanstvene knjižnice prilagođene za osobe s oštećenjem vida i s disleksijom: članovima se na zahtjev može prilagoditi svaka knjiga, objasnila je Sučić Šantek.
Studenti se okupljaju u Grupi za podršku koja organizira susrete dva puta mjesečno, omogućujući im priliku za međusobnu podršku i razmjenu iskustava. Osim fizičkih sastanaka, članovi grupe održavaju kontakte i putem društvenih mreža, stvarajući tako kontinuiranu podršku i povezanost između susreta.
- Po potrebi se za brucoše pokreće projekt “Početna podrška” putem koje studenti viših godina pomažu novoupisanima pri upoznavanju prostora Sveučilišta, studentskog doma, menze i važnih mjesta u gradu. Tu su i aktivnosti vršnjačke podrške od usvajanja termina kao što su kolokvij, konzultacije do ohrabrenja pri suočavanju sa studentskim zadacima, druženja i podrške pri traženju stručne pomoći, ispričala je Sučić Šantek.
Uz identični studijski program
Studenti s invaliditetom imaju priliku prilagoditi svoj način studiranja kako bi bolje odgovarao njihovim potrebama i izazovima.
- Može biti riječ o dugogodišnjim teškoćama ili novonastaloj bolesti kroničnog karaktera, pa čak i privremenim teškoćama poput kompliciranih lomova noge ili ruke. Naglašavam da je riječ o identičnom studijskom programu za sve redovne studente pri čemu je od ključne važnosti poštivanje akademskih kriterija, no način učenja ili prezentiranja znanja prilagođen je individualnim mogućnostima studenta s invaliditetom, kazala je Sučić Šantek.
Prvi i ključni korak prema prilagodbi načina studiranja jest posjet Studentskom savjetovalištu, gdje studenti trebaju predočiti relevantne liječničke/specijalističke nalaze.
- Također se prilažu dokumenti o prethodnoj prilagodbi na ispitu državne mature ili tijekom obrazovanja na srednjoškolskoj razini, ukoliko je postojala takva praksa. Potom se kroz detaljni intervju sa studentom/icom kreira prijedlog rješenja o prilagodbi načina studiranja. Po izdavanju rješenja svi nastavnici su upoznati s postupcima prilagodbe kojima se studentu/ici osiguravaju prava na studiranje. Ono što preostaje je zalaganje studenta oko ispunjavanja studentskih obaveza, objasnila je Sučić Šantek.
Studentima s utvrđenim stupnjem invaliditeta 60 % i više pružaju informacije o pravu na stipendiju, subvenciju stanovanja, troškova prijevoza i subvenciju troškova pri ponovnom upisu studijske godine.
Podižu svijest o teškoćama
Obilježavanjem Međunarodnog dana osoba s invaliditetom nastoje podići svijest o raznim teškoćama i educirati o različitim izazovima s kojima se osobe s invaliditetom suočavaju.
- Od tjelesnog invaliditeta i teškoća kretanja, multiple skleroze, disleksije, oštećenja sluha, a mnogobrojnim aktivnostima usmjerenima na očuvanje mentalnog zdravlja i destigmatizaciju mentalnih bolesti te traženja psihološke i psihijatrijske pomoći doprinosimo uključivanju osoba s tim nevidljivim teškoćama u akademsku zajednicu i podržavamo ih da iskoriste svoje potencijale na tržištu rada, naglasila je Sučić Šantek.
U prosincu 2022., Dijana Vincek iz Saveza gluhih i nagluhih grada Zagreba te Dorijana Kavčić iz Hrvatskog društva prevoditelja znakovnog jezika održale su inspirirajuće predavanje pod nazivom “Hrvatski znakovni jezik i uključivanje gluhih u redovni sustav obrazovanja.” Ovo predavanje upoznalo je sve prisutne s kulturom gluhih i istaknulo važnost njegovanja materinjeg jezika kao ključa za uspješno usvajanje novih znanja.
Višegodišnje iskustvo profesorica
Jedan od ključnih prioriteta je stalna podrška i ulaganje u profesionalno usavršavanje nastavnika kako bi se osiguralo da studenti imaju najbolje moguće obrazovno iskustvo.
- Velika motivacija studenta i s druge strane informiranost, educiranost i spremnost nastavnika za pružanje podrške i provođenje potrebnih prilagodbi važne su za uspješno studiranje. U siječnju je održan stručni skup na daljinu pod nazivom “Osiguranje uključivosti obrazovanja kroz podršku studentima (s invaliditetom): Dokle smo došli i kako dalje?” u suorganizaciji s Koordinacijom pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za podršku u visokom obrazovanju organizira povodom Međunarodnog dana obrazovanja, istaknula je Sučić Šantek.
Radionica “Podrška u radu sa studentima s invaliditetom”, koju su krajem svibnja organizirali Ured za osiguravanje kvalitete, Studentsko savjetovalište, Centar Stjepan Matičević i Alumni klub Sveučilišta u Zadru, pružila je vrijedne alate i informacije akademskom i administrativnom osoblju kako bi bolje podržavali studente s invaliditetom.
- Voditeljice radionice bile su prof. dr. sc. Rozana Petani s Odjela za pedagogiju i izv. prof. dr. sc. Marina Nekić s Odjela za psihologiju koje su uz stručne informacije podijelile i višegodišnje iskustvo pružanja podrške studentima, navela je Sučić Šantek.