Gospodin Ante MatijevićMarinko Radas
StoryEditor
ANTE MATIJEVIĆ

Prikrivena grobišta komunističkih zločina postoje i u gradu Zadru

Država deklarativno stoji iza europskih Rezolucija o istraživanju i obilježavanju stratišta i žrtava totalitarnog komunističkog režima, no u praksi je to sasvim druga priča. Ne samo što ne rade gotovo ništa, nego i nas koji pokušavamo otkriti istinu u tome ometaju, kaže Matijević

Ante Matijević je čovjek koji je čitav dosadašnji život posvetio borbi za slobodu hrvatskog naroda i domovine Hrvatske. Rođen u Poljicima kod Zadra u teškim sirotinjskim uvjetima, ali odgojen u hrvatskom duhu, već u najranijoj mladosti Matijević dolazi u sukob s jugoslavenskim vlastima te biva progonjen i zatvaran u komunističkim kazamatima.

U stvaranje hrvatske države uključen je od samih početaka među utemeljiteljima političkih stranaka, a početkom Domovinskog rata, kao dragovoljac među prvima stupa u obranu i oslobođenje Hrvatske. Sada, kao sedamdesetogodišnjak, još uvijek je aktivan i jedini je temeljiti istraživač komunističkih zločina počinjenih na zadarskom području tijekom i poslije Drugog svjetskog rata.

Knjige

image

Komunističke hijene, 1. dio

Marinko Radas

Tisuće sati razgovora, tisuće svjedoka i tisuće kilometara trebalo je Anti Matijeviću obaviti i prijeći u posljednjih dvadesetak godina kako bi otkrio i istražio zločine koje su počinili partizani i njihovi komunistički sljednici na zadarskom području.

Do sada je istražio veći dio Zadarske županije i upravo je pri kraju istraživanja u desetak preostalih župa zadarskog zaleđa. Svoja istraživanja objavio je u dvije knjige pod naslovom “Komunističke hijene” I. i II. dio. Treća knjiga, pod istim naslovom, može se očekivati početkom sljedeće godine.

Matijevićeva istraživanja i objavljivanje izuzetno vrijednih knjiga, prepunih dokumenata i izjava živih svjedoka te imena pojedinaca i postrojbi koje su izvršavale zločine, mjesta i okolnosti stradanja uglavnom nevinih ljudi ubijenih bez suđenja na najokrutnije načine, možemo zahvaliti u najvećoj mjeri njegovoj istinoljubivosti i entuzijazmu, kao i nesebičnoj potpori i odricanju njegove supruge Nediljke.

Poznato je da svako minuciozno i tako dugotrajno istraživanje, kakvo poduzima Matijević, zahtijeva velika materijalna sredstva i odricanja, a jedina potpora, u financijskom smislu, stizala je od udruge ratnih veterana Hrvatski domobran Zadarske županije, koja se i sama financira uglavnom prilozima i donacijama svojih članova jer sredstva koja bi trebali dobivati iz gradskog i županijskog proračuna nisu dostatna niti za deset posto njihovih aktivnosti.

image

Komunističke hijene, 2. dio

Marinko Radas

No, u svakom slučaju, zahvaljujući njihovoj potpori i trudu gospodina Matijevića, uskoro ćemo imati priliku čitati i treću knjigu “Komunističke hijene”.

Uz ove dvije knjige koje se bave istraživanjem komunističkih zločina, Matijević je objavio još dvije knjige koje se na osobit način bave poviješću dviju župa Zadarske nadbiskupije. Naime, radi se o župama Vrsi i Poljica. U tim knjigama, osim povijesti mjesta koja obrađuje, istražio je i dao detaljan opis naseljavanja i razvoja svih obitelji i prezimena koja su tijekom povijesti naseljavala ili još uvijek naseljavaju ta mjesta zadarskog zaleđa.

Zaista je inspirativno upoznati čovjeka koji nije imao priliku proći formalno obrazovanje i dosegnuti akademske titule, naprotiv život mu je nosio samo teškoće i progone te je, unatoč svemu, do sada objavio četiri knjige utemeljene na osobnom istraživanju kojima je značajno doprinio otkrivanju istine o komunističkim zločinima i stradanju nevinih ljudi bez suda i suđenja.

Još je puno istine zakopano

image

Povijest prezimena u Poljicima

Marinko Radas

Gospodine Matijeviću, u svim Vašim istraživanjima, koja traju gotovo trideset godina, jeste li imali poteškoća u traženju istine i razotkrivanju komunističkih zločina tijekom i poslije Drugog svjetskog rata na našem području?

- Istraživanjem partizanskih i komunističkih zločina sam se počeo baviti 1996. godine kada sam postao članom Državne komisije za istraživanje komunističkih zločina, koja je nažalost ukinuta i prestala s radom dolaskom neokomunističke vlasti 2000. godine. Međutim, ja sam nastavio sâm istraživanje jer se istina o stradalima mora saznati. Naime, u Zadru u našim krajevima za vrijeme jugoslavenskog režima vladao je veliki strah među ljudima i obiteljima iz kojih su bile žrtve komunističkih zločina. Nažalost, taj strah je još uvijek prisutan tako da treba puno vjere i upornosti kako bi se ljude navelo na razgovor i pokazivanje dokumenata koje su u velikoj tajnosti skrivali sve do današnjih dana.

Veliku pomoć kod istraživanja predstavlja dokumentacija koja je ostala iza tih zločinaca i pohranjena je u arhivima. Dosta materijala ima u Državnom arhivu, također u Arhivu Zadarske nadbiskupije, kao i u župnim knjigama, takozvanim maticama, koje se čuvaju u pojedinim župama.

Sve je to trebalo istražiti i iste događaje provjeravati iz više izvora, kako bi se na koncu moglo javno iznijeti podatke o događajima, kako pojedinačnim, tako i masovnim zločinima kojih je, nažalost, naš kraj prepun.

Do sada ste u svome radu otkrili dvije masovne grobnice, odnosno stratišta u zapadnom dijelu Zadarske županije. Ta stratišta su u, suradnji s udrugom Hrvatski domobran Zadarske županije i lokalnom upravom, obilježena i redovno se posjećuju prilikom europskog Dana žrtava totalitarnih režima. Jesu li to sva stratišta i jesu li žrtve ekshumirane?

- Nažalost, to je tek početak skidanja prvog sloja s jama i stratišta koja u svojim dubinama kriju na tisuće nevinih žrtava. Zločini na zadarskom području, nakon takozvanog oslobođenja i ulaska partizana na ovo područje, bili su masovni i sustavni, ne samo da su ubijali svoje neistomišljenike i hrvatsku sirotinju, često i zbog imovinske koristi, a najviše zbog neslaganja s njihovom ideologijom, nego su pobijene i stotine, a usudim se reći na osnovu spoznaja, i tisuće talijanskih i njemačkih vojnika koji su se predali i bili razoružani te su kao ratni zarobljenici mučeni, izgladnjivani i na koncu pobijeni što je bilo u suprotnosti sa svim civilizacijskim i ratnim zakonima.

image

Monografija Vrsi

Marinko Radas

Do sada je Njemačka komisija, koja djeluje i u našoj zemlji, izvršila nekoliko ekshumacija na našem području i prenijeli su posmrtne ostatke svojih vojnika u Njemačku. Oni imaju obvezu pronaći i prenijeti sve posmrtne ostatke svojih državljana i za to postoji njihov zakon, sredstva i dosljedno provođenje tih zakona. Kod nas je stvar drukčija. Država deklarativno stoji iza europskih Rezolucija o istraživanju i obilježavanju stratišta i žrtava totalitarnog komunističkog režima, no u praksi je to sasvim druga priča. Ne samo što ne rade gotovo ništa, nego i nas koji pokušavamo otkriti istinu u tome ometaju. Dakle, prikrivena grobišta postoje i u samom gradu Zadru. Na otocima, uz Levrnaku,o kojoj ste nedavno pisali u Zadarskom tjedniku postoji još barem deset jama na zadarskim otocima u kojima su posmrtni ostatci od jedne do više desetaka pobijenih. Postoje masovna grobišta u naselju Crno, u blizini Galovca, u jami kamenjarka kod Radašinovaca još nije izvršena ekshumacija.

Uz trasu vodovoda od Zemunika do Bokanjca koju su izvodili komunisti nakon rata, pod nadzorom OZNE, a na kojoj su radili uglavnom njemački zarobljenici, pobijeno je nekoliko stotina zarobljenika.

Pored Gradskog groblja nalazi se masovna grobnica nad kojom su izgrađena poduzeća i kuće, isto tako na predjelu Crvenih kuća... Dakle, puno se zla dogodilo na ovim našim prostorima koje je svoja zlodjela zakopalo i po nevinim žrtvama hodamo, gradimo, usjevima se hranimo i šutimo postajući tako i sami sudionici zločina ako ih ne istražimo i žrtvama osiguramo dostojanstven pokop, a grobišta primjereno obilježimo. Tek tada ćemo moći reći da smo Hrvati koji se ponose svojim kršćanstvom i katoličkom vjerom.

Ćirilica u Poljicima

Razgovarajući s Antom Matijevićem, istraživačem komunističkih zločina na zadarskom području i kroničarom mjesta zadarskog zaleđa, učinilo se logičnim upitati ga za mišljenje o najnovijoj aferi o kojoj su se raspisali srpski mediji, a i naši. Naime, ćirilični tekst na nadgrobnoj ploči u Poljičkom groblju, digao je priličnu prašinu i svakako zaslužuje stručno i na činjenicama utemeljeno objašnjenje.
- Prvi pravoslavci prezimenom Marinkovići su se u Poljica naselili oko 1850. godine iz okolice Knina bježeći pred osmanskim osvajanjem i terorom. Nakon dvadesetak godina se u Poljica doseljavaju i pravoslavci prezimena Marinković, Babac i Poljak iz Šibuljine pod Velebitom. Kako je u to doba i u Poljicima bilo dosta napuštenih kuća i imanja, Zadarska nadbiskupija ih prihvaća kao kršćansku braću te im dodjeljuje devastiranu i za bogoslužje napuštenu katoličku crkvu sv. Mihovila. Naime, Poljičani su tada već sagradili novu crkvu, veću i prostraniju koju su također posvetili sv. Mihovilu koja se i danas nalazi u središtu Poljica. Tako je Nadbiskupija ustupila staru crkvu doseljenim pravoslavcima pod uvjetom da je mogu obnoviti i u njoj vršiti svoje obrede, ali da ne smiju narušavati prvobitni izgled crkve, koja je do današnjih dana ostala ista kao i kad je sagrađena u XIII. stoljeću, kaže Ante Matijević koji je u svojoj knjizi o župi Poljica sve to detaljno i dokumentaristički opisao.

- Kako pravoslavci nisu imali ni svoje groblje, katolička crkva im je dodijelila u zapadnom dijelu starog groblja dio koji su obilježili i koristili grobove koji su već bili napušteni. Dakle, nije istina što pišu srpski portali da su pravoslavci u Poljicima 1868. sagradili novu crkvu i dali joj ime Male Gospe, nego su obnovili staru iz 13. stoljeća, katoličku crkvu koja je izvorno bila posvećena sv. Mihovilu. Istina je da su te 1868. godine pravoslavci počeli obnovu crkve i dali joj naziv Male Gospe, koju po Julijanskom kalendaru slave 21. rujna. Drugo, nije istina da su na starom groblju na spomenicima pravoslavci koristili ćirilicu. To se nikad nije dogodilo do ovog slučaja. Čak su do kraja 19. stoljeća i križevi koje su postavljali bili po obliku kao katolički, objašnjava Matijević.
Ima tu još puno zanimljivih podataka koje je Matijević naveo u svojoj knjizi po kojima se dade iščitati sasvim druga istina o povijesti pravoslavaca u Poljicima. Nažalost, srpskim medijima istina nikad nije bila na prvom mjestu, nego, služeći se ćiriličnim pismom po tko zna koji put, kao jednom vrstom specijalnog rata i ocrnjivanja Hrvata i hrvatskih institucija, zameću mržnju i podjele, vječnom mantrom o tobožnjoj ugroženosti Srba u Hrvatskoj.

No, ovaj put, istina i povijesni dokumenti su protiv njihove propagande. Naime, spomenik s ćiriličnim natpisom na Poljičkom groblju, o kojem je ovdje riječ, dala je postaviti udovica Slobodana Marinkovića koja je s njim živjela u Nizozemskoj preko 40 godina. Moglo bi se pomisliti da je problem i afera nastao tek kad je komunalna služba Općine Vrsi postupila po Zakonu i službenim dopisom zatražila od udovice da se natpis skine i ispiše latinicom jer je po Ustavu upotreba jezika i pisma manjina dopuštena tek kad broj te manjine prelazi 33 posto, no čitajući srpske portale i medije, sasvim je jasno da je sve bilo dobro i zlonamjerno isplanirano.

Naime, članovi obitelji pokojnika su istog trena dopis općine Vrsi proslijedili Srpskom narodnom vijeću i srpskim medijima, bez da su izjavili žalbu ili prigovor općini Vrsi, očito želeći po “nečijem” naputku proizvesti aferu. Aferu koja je najmanje potrebna Poljičkim pravoslavcima, koji su u dobrim odnosima sa svojim sumještanima katolicima već više od 150 godina, a mnogi od njih su bili i pripadnici Hrvatske vojske i policije u Domovinskom ratu.

14.10.2023., 09:43h
Marinko Radas
23. studeni 2024 16:01