Nakon hit predstava Cabaret Splićanke i Split in space, zadarska je publika u HNK Zadar uživala u predstavi Zakon Zagore koja prati neobičnu ljubavnu priču između Ante i Anđelije koja se po mnogo čemu razlikuje od drugih te “ruši” stereotipan pogled na splitske doseljenike, tzv. Vlaje koji su se iz Dalmatinske zagore spuštali do Splita i u njemu tražili bolju budućnost.
Fabula Zakona Zagore obuhvaća razdoblje od 1945. godine do danas, do 2023. godine pa, osim intimne povijesti likova, donosi i društveno-političku povijest ovih naših turbulentnih zakutaka. Kroz melodramatičnu potku propliću se komični, ali tragikomični prizori sudbina koje su nam svima i poznate i nepoznate i u kojima možemo i prepoznati i napokon upoznati svoje pretke, ali i same sebe.
Izvrsna scenografija i kostimografija
Kompozicija je prstenasta - na početku gledamo tužno naricanje Anđelije i pomalo zlobno podbadanje ostalih seoskih baba, baš kao i na kraju.
Scenografija, kao i kostimografija, izvrsno i vjerno prati vremenski tijek - od lonaca u Vitrovini i tzv. starinskih haljina i marama, preko modnog stila devedesetih i popularnih trajnih frizura do suvremenog doba obilježenog sveprisutnošću društvenih mreža, pa i Tik-Toka.
Izvrsno se oslikava položaj žene u društvu, posebno u Dalmatinskoj zagori, one moraju biti strpljive, poslušne, vrijedne, neumorne, ne smiju ostati “stare cure” i posebno moraju paziti da ne sramote svoju obitelj pred drugima. Jer - što će selo reći?
Međutim, tim nametnutim društvenim normama, odnosno besmislenim očekivanjima okoline, suprotstavlja se lik Anđelije, svojevrsne heroine koja je odlučila biti svoja, “slobodna i napredna”. Ona odlazi u Split s dečkom koji je mlađi od nje, kojem otac oblikuje život i uživa u svemu što joj ta ljubav pruža.
No, kada je napusti i ode za drugom suknjom u bijeli svijet, ona i dalje uživa, snalazi se, udaje iz koristi, premda je sve to zapravo bijeg od tuge, neuzvraćene ljubavi, pa i odricanja majke koja ju naziva sramotom.
- U ludim vremenenima treba biti lud, kaže lik Anđelije.
Lik Anđelije utjelovljuje šest glumica
Na koncu, kao u kakvoj grčkoj tragediji, doživljava, uvjetno rečeno, pokajanje zbog razuzdanog života nakon Antine smrti, vraća se na rodnu grudu i bavi ljekovitim biljkama kako bi svima bila na korist.
Interesantno je da lik Anđelije utjelovljuje čak šest glumica i da nam tako redatelj sugerira emocionalne promjene uzrokovane životnim okolnostima i protokom vremena.
Kako smo i naviknuli kad je riječ o domaćim predstavama, neizostavan je i kontekst povijesno-političkih prilika, pa pratimo partizane, komuniste, ustaše... Koliko god da smo zasićeni takvih podloga, one su važne i za razvoj likova i za kulminaciju i rasplet, a treba priznati da je bilo nekoliko izuzetno humorističnih momenata, primjerice kada Anđelija pozdravlja druga Tita s “hvaljen Isus i Marija”.
Odlično je oslikan kontrast između sela i grada, naoko priprostih seljana i “finih” gradskih gospođa kakvom je i naša glavna junakinja htjela pošto-poto postati. Predstava je izvrsno popraćena glazbenim songovima koje spajaju i način izražavanja prošlosti i urbanoga, kao i tematske odrednice.
Premda su seksualne aluzije u ovolikoj mjeri bile bespotrebne i pretjerane, Zakon Zagore je zaista predstava koju treba pogledati, nasmijati se ljudskim manama u kojima nerijetko pronalazimo sebe i zaključiti da je ono što će selo reći, dok smo sretni i zadovoljni sobom, potpuno nebitno.