Pixabay
StoryEditor
NERED NA MORU

Za hrvatsku dozvolu za upravljanje plovilom, kandidat ne mora imati ni sekundu prakse

Bez obzira na zemlju i kategoriju, stručnjaci preporučuju barem nekoliko sati praktične obuke s iskusnim instruktorom prije samostalne plovidbe. Posebno na Jadranu, gdje ljetne nevere, gužve u marinama i plovidba među otocima zahtijevaju brzu reakciju i znanje, jer na moru je znanje važno, ali iskustvo spašava živote

Hrvatska, zemlja tisuću otoka i kristalno čistog mora, već desetljećima privlači nautičare iz cijelog svijeta. No, za razliku od susjednih nam država, put do dozvole za voditelja brodice ovdje je iznenađujuće jednostavan, što ima i svojih prednosti, međutim, svjedočimo i nedostatcima, kao što je povećan broj pomorskih nesreća izazvan manjkom iskustva na moru. Prema zakonu Republike Hrvatske, Hrvoje Horvat ili bilo koji stranac, bez dana provedenog na moru, mogu dobiti dozvolu za upravljanjem jahtama do 18 metara, najpopularniju tzv. B kategoriju.

Ispit nema praktični dio

Prvi korak je prijava na ispit u najbližoj Lučkoj kapetaniji ili Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Potrebno je ispuniti prijavni obrazac, priložiti dvije fotografije, kopiju osobne iskaznice i potvrdu o uplati pristojbe (oko 58,40 € za B kategoriju). Minimalna dob za polaganje je 16 godina, ali do 18. rođendana vrijede ograničenja na snagu motora.

Tečaj nije obvezan, ali se preporučuje, osobito za one bez prethodnog iskustva. Cijene tečajeva variraju od 80 do 135 €, a moguće je učiti i samostalno, koristeći priručnike ili online materijale. Online tečajevi postaju sve popularniji, nudeći video lekcije, simulacije ispita i interaktivne zadatke.

image

Povećan je broj pomorskih nesreća izazvan manjkom iskustva na moru

Dusko Jaramaz/pixsell

Ispit je isključivo teorijski i polaže se pred tročlanom komisijom. Obuhvaća osnove navigacije, čitanje nautičkih karata, pravila izbjegavanja sudara, pomorske propise, meteorologiju, signale, čvorove i osnove prve pomoći. Nema praktičnog dijela što znači da kandidat može dobiti dozvolu bez da je ikada upravljao brodicom ili jedrilicom. Nakon položenog ispita, dozvola vrijedi neograničeno, a međunarodno je priznata. Za najam brodice ili jahte, charter tvrtke često traže i VHF certifikat za radijsku komunikaciju, koji se također polaže u lučkim kapetanijama.

C kategorija: napokon obvezna praksa

Za one koji žele raditi na moru, upravljati većim plovilima ili se baviti komercijalnom plovidbom, tu je C kategorija. Ovdje je proces znatno zahtjevniji: obvezno je pohađanje 25 sati teorijske i 6 sati praktične nastave u ovlaštenoj školi, a polaganje uključuje i teorijski i praktični ispit. C kategorija omogućuje upravljanje brodicama i jahtama do 30 BT bez ograničenja područja plovidbe, pa čak i na svjetskim morima.

image

Lučka kapetanija Zadar

Lučka Kapetanija Zadar

Prednosti i izazovi hrvatskog modela

Glavna prednost hrvatskog sustava je pristupačnost - dozvolu možete steći u svega nekoliko dana, bez velikih troškova ili čekanja. To je posebno privlačno turistima i domaćim rekreativcima, ali i razlog zašto je Hrvatska jedna od najpopularnijih destinacija za charter plovidbu u Europi.

No, nedostatak obvezne prakse otvara pitanje sigurnosti. Svake sezone na Jadranu se dogode deseci nesreća zbog neiskustva novih skipera. Iako zakon to dopušta, stručnjaci i iskusni nautičari snažno preporučuju barem nekoliko sati praktične obuke prije samostalne plovidbe, osobito na jedrilicama.

Italija: strogi propisi i obavezna praksa

Za razliku od Hrvatske, u Italiji je put do dozvole znatno složeniji i skuplji. Dozvola je obvezna za sve koji žele upravljati brodicom s motorom jačim od 40 KS ili duljom od 10 metara. Postoje dvije osnovne kategorije: za plovidbu do 12 milja od obale i bez ograničenja udaljenosti.

Proces uključuje prijavu u ovlaštenoj školi ili nautičkom centru, liječnički pregled i potvrdu o zdravstvenoj sposobnosti, obvezni tečaj koji traje nekoliko tjedana i uključuje teoriju i praksu (navigacija, meteorologija, sigurnost, motori, propisi) i teorijski i praktični ispit pred komisijom tijekom kojeg kandidat mora pokazati vještine upravljanja brodicom, manevriranja, pristajanja, sidrenja i rješavanja izvanrednih situacija. Cijena cijelog procesa često prelazi 700 €, što je višestruko više nego u Hrvatskoj. Dodatno, talijanske vlasti strogo nadziru charter industriju i često provjeravaju iskustvo skipera, osobito na jahtama. Isto tako, za razliku od Hrvatske, u Italiji nije obavezan VHF certifikat za privatnu upotrebu, ali je preporučen za sigurnost.

image

Talijanska nautička dozvola

Slovenija: praktična provjera i administrativna jednostavnost

Slovenski sustav je, prema zahtjevima i cijeni, najbliži hrvatskom, ali s jednom ključnom razlikom, praktični ispit je obvezan. Dozvola je potrebna za brodice s motorom jačim od 10 KS ili dulje od 7 metara, a postupak uključuje prijavu na ispit kod Slovenske pomorske uprave, teorijski i praktični dio ispita, potvrdu o zdravstvenoj sposobnosti i znanju prve pomoći. Administrativne pristojbe su niske (ispod 25 € ukupno). Ispit traje oko 30 minuta, a kandidat mora pokazati osnovne vještine upravljanja brodicom na vodi. Dozvola vrijedi neograničeno ili do isteka liječničke potvrde.

Izlazak na more bez prethodne prakse je opasan

Mnogi kandidati iz Hrvatske ističu da je polaganje za B kategoriju brzo i jednostavno, ali da prvi izlazak na more može biti stresan bez praktične pripreme. Charter tvrtke često traže i “nautički životopis” - popis prethodnih iskustava na moru, osobito za najam većih jedrilica. U Italiji i Sloveniji, kandidati nakon ispita imaju veću sigurnost i samopouzdanje, jer su već prošli praktične vježbe pod nadzorom instruktora.

Bez obzira na zemlju i kategoriju, stručnjaci preporučuju barem nekoliko sati praktične obuke s iskusnim instruktorom prije samostalne plovidbe. Posebno na Jadranu, gdje ljetne nevere, gužve u marinama i plovidba među otocima zahtijevaju brzu reakciju i znanje, jer na moru je znanje važno, ali iskustvo spašava živote.

14.05.2025., 13:27h
14. svibanj 2025 13:41