Europska komisija za putovanja (ETC), prema najnovijim anaketama i istraživanjima, ustvrdila je raspoloženje Europljana za putovanjima od ovog listopada do ožujka 2025. te optimistično konstatirala da je raspoloženje za putovanja skočilo za 6% u usporedbi s prošlom godinom. Odnosno, čak 73% Europljana namjerava tada putovati, a 44% već je napravilo rezervacije.
Britanci, NIjemci i Francuzi najželjniji putovanja
Prema najnovijem Valu 20 ‘Monitoring sentiment for Intra-European Travel’, ispitanici s najvećih europskih izvornih tržišta pokazuju snažnu želju za putovanjem. UK prednjači, s 84% ispitanika koji su izrazili želju za putovanjem, što odražava povećanje od 10% u odnosu na 2023. Slijede Njemačka sa 79% (porast od 16%) i Francuska sa 78% (porast od 15%).
- Današnji nalazi otkrivaju veliki entuzijazam za putovanja među Europljanima, ističući njihovu usredotočenost na budžete za putovanja čak i nakon vrhunskih ljetnih mjeseci. Uz ovaj entuzijazam raste i interes za istraživanje manje poznatih destinacija, predstavljajući jedinstvene mogućnosti za lokacije izvan utabanih staza. Mlađe generacije posebno su zainteresirane za otkrivanje skrivenih dragulja. Prihvaćanjem ovih raznolikih izbora putovanja, možemo promicati odgovoran turizam dok podupiremo lokalna gospodarstva i čuvamo kulturnu baštinu, rekao je, komentirajući rezultate, predsjednik ETC-a Miguel Sanz.
Potražnja za putovanjima raste vode mlađi Europljani
Novi podaci otkrivaju rastući entuzijazam za putovanja u svim dobnim skupinama u Europi, s najizraženijim porastom među mlađim Europljanima. Namjere putovanja među dobnom skupinom od 25 do 34 godine porasle su na 75%, što odražava povećanje od 9% na godišnjoj razini. Slično tome, 64% osoba u dobi od 18 do 24 godine sada planira putovati, što je povećanje od 8%, dok 78% osoba u dobi od 35 do 44 godine pokazuje porast od 7%. Mlađi putnici planiraju češće krenuti na put, s velikom sklonošću odmoru u gradu i opuštajućem odmoru na suncu i plaži. Stariji putnici u Europi također su željni putovanja, a 75% onih u dobi od 55 i više godina izrazilo je želju za tim, što označava povećanje od 4% u njihovim planovima. Gotovo polovica (45%) planira putovanja koja traju više od sedam noći, posebno tražeći iskustva bogata kulturom i baštinom ili prirodom. Ti stariji putnici preferiraju poznata odredišta s pouzdanom turističkom infrastrukturom.
I Hrvatska u fokusu
Najpopularnija europska odredišta za putovanja i dalje dominiraju ljestvicom Europljana koji planiraju svoja putovanja ove jeseni i zime. Na vrhu popisa su Španjolska i Francuska, svaku bira 7% ispitanika, a odmah iza njih slijedi Italija sa 6%. Njemačka i Austrija također su među omiljenim destinacijama koje je odabralo 5% ispitanih, a iza toga slijedimo mi s 4% zajedno s Grčkom i Portugalom. Pohvalno, s obzirom na to da ove mjesece i ne držimo nekim značajnim periodom ovdašnjeg turizma.
Kod najpopularnjih oblika putovanja u ovom periodu su putovanja kulture i baštine, city break ture, putovanja sunca i mora te prirodne i aktivne turističke ture. Svaka ima svoje favorizirane zemlje, a među njima vode Fracuska, Italija, kod sunca i mora Španjolska i Grčka, dok je Hrvatska među favoritima onima koji će na putovanja zbog prirodnih ljepota i aktivnog (outdoor) turizma. U tom tipu putovanja vrh su, naravno, u razdoblju koje obuhvaća zimu, Austrija, Fracuska, Njemačka pa Hrvatska, što je izniman plasman, ako računamo da nismo prebogati prirodnim atrakcijama za zimsku sezonu.
Austrijancima smo treći izbor iza Njemačke i Italije, a 60% ih planira putovanje u ovom razdoblju. Istu poziciju imamo i kod potencijalnih putnika iz Francuske kojih čak 76% namjerava tada putovati. Poljskim gostima smo također u favoritima kao peto poželjno odredište.
Izvješće također otkriva, po prvi put, vrste destinacija koje Europljani žele istražiti unutar svojih odabranih zemalja. Podaci pokazuju da 51% ispitanika prebacuje svoj fokus na manje poznata mjesta, vjerojatno kako bi izbjegli prenapučenost na popularnim mjestima. Točnije, 38% traži manje turističke lokacije, dok 18% planira istražiti udaljena, “nova” područja s minimalnom infrastrukturom.
Mlađe generacije predvode ovaj trend, pokazujući jasnu sklonost iskustvima izvan utabanih staza. Među Europljanima, poljski (50%), španjolski (45%) i nizozemski (44%) putnici posebno se odlučuju za mirnije lokacije na kojima se manje putuje, što dovodi do pomaka prema skrivenim draguljima.
Veći proračuni, manje brige oko troškova
Kako se 2024. bliži kraju, europski putnici sve manje brinu o troškovima putovanja pri planiranju odmora. Sada 19% izražava zabrinutost oko troškova putovanja, što je pad od 3% u odnosu na prethodnu godinu. Najčešći budžet, koji je odabralo 27% putnika, je 500-1000 € po osobi po putovanju. Odmah iza njih, 26% planira potrošiti veći iznos od 1.500 do 2.500 €, što odražava povećanje od 3% u odnosu na prošlu godinu.
Unatoč smanjenju zabrinutosti oko putnih troškova i inflacije, 15% ispitanika i dalje je zabrinuto za svoju ukupnu financijsku situaciju. Druge značajne zabrinutosti uključuju tekući rusko-ukrajinski rat, koji zabrinjava 13% ispitanika, i napetosti na Bliskom istoku, koje zabrinjavaju 9%. Dok su se zabrinutosti zbog ekstremnih vremenskih prilika smanjile za 4% u odnosu na prošlu godinu, 10% i dalje izražava zabrinutost. Dodatno, 9% zabrinuto je zbog mogućih prekida putovanja zbog štrajkova ili nedostatka osoblja, a drugih 9% zabrinuto je zbog prenapučenosti na odabranim odredištima.
Kada je riječ o odabiru odredišta za odmor, sigurnost je glavni kriterij za 18% Europljana, a slijede ga stabilno vrijeme i povoljne cijene, oboje po 12%. Ljubazni, gostoljubivi mještani također su prioritet za 10% putnika.
Vrijeme je ovo hotelskog smještaja kojeg preferira više od 55% putnika, dok se, kod načina dolaska, potražnja za zrakoplovima i dalje znatno uvećava te sad predvodi sa 63%, dok osobni automobili padaju i sada su na 26%, a ostalo su vlakovi, autobusi i brodovi.