GaženicaTZGZD
StoryEditor
Sve po zakonu, i to donesenom po hitnom postupku

Kako je talijanska tvrtka dobila liniju Zadar-Preko?

Prema izjavama Jure Brižića, ovo nije poznato ni čelnicima naših lokalnih jedinica, iako će reći da odlično surađuju s Josipom Bilaverom koji je državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture

Trajektnu liniju Zadar - Preko, koju bi uskoro, prema rješenju od 31. svibnja 2023. godine koje je izdala Agencija za obalni linijski pomorski promet u Splitu, trebala preuzeti talijanska tvrtka CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A., registrirana u Messini na Siciliji, je tzv. linija bez obveze javne usluge kako je to definirano Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu koji je donesen po hitnom postupku i na snazi je od 19. veljače 2022. godine.

Linije bez obveze javne usluge

Prema ovom Zakonu, linije bez obveze javne usluge su linije koje nisu od općega gospodarskog interesa i na kojima operator te linije ne obavlja javnu uslugu, nego prijevoz na liniji održava zbog svojega gospodarskog interesa i na vlastiti poduzetnički rizik, prema javno objavljenom cjeniku prijevoza.

Za održavanje linije bez obveze javne usluge propisano je da brodaru nije potrebna koncesija, za razliku od brodara s obvezom javne usluge koji ugovor o javnoj usluzi sklapa na temelju provedenog javnog nadmetanja ili postupka dobivanja koncesije.

Rješenjem Agencije za obalni linijski pomorski promet tvrtki CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A odobreno je održavanje ove trajektne linije na godinu dana, pa joj se prema Zakonu može nametnuti tzv. blaga obveza javne usluge koju je dužna održavati tijekom cijele godine.

Kada joj se nametne obveza javne usluge, ova tvrka je prema zakonskoj definiciji “Operator neprofitabilne linije” s obvezom javne usluge, a koristi se za brodara kojem je obveza javne usluge nametnuta na neprofitabilnoj liniji i koji tu obvezu obavlja bez sklopljenog ugovora zbog čega od davatelja potpore prima naknadu za javnu uslugu za pokriće netotroškova uključujući i razumnu dobit.

Naša najprometnija linija

To je naknada za obavljanje javne usluge kojima se pokrivaju troškovi za povlašteni prijevoz s popustom i besplatni prijevoz pojedinih kategorija putnika i njihovih vozila, na koje imaju pravo stanovnici otoka i službene osobe (zdravstveni djelatnici, policija, vatrogasci, inspektori) koju operator neprofitabilne i profitabilne linije s obvezom javne usluge prima za podmirenje netotroškova.

Trajektna linija Zadar-Preko-Zadar je druga najprometnija linija kojom se u 2022. godini prevezlo 1.284.512 putnika i 455. 277 vozila što je u odnosu na 2021. godinu povećanje u prosjeku za 10 %, pa otuda i interes talijanskog brodara za upravo ovu liniju na kojoj može dobiti dodatne potpore za obavljanje javne usluge.

image

Trajektnom linijom Zadar-Preko-Zadar u 2022. godini prevezlo se 1.284.512 putnika i 455. 277 vozila

Velimir Brkić
Agencija je u postupku odlučivanja o davanju odobrenja na predloženi red plovidbe sukladno propisanom zakonu pribavila i uzela u obzir očitovanje izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi polazna i odredišna luka te ostale luke ticanja na pravcu linije u smislu iskazivanja interesa lokalne zajednice u odnosu na predloženi red plovidbe, od Općine Preko i Grada Zadra koji su potvrdili svoj interes za novom linijom.

Istupi načelnika Općine Preko Jure Brižića koji je prethodno dao pozitivno mišljenje na uvođenje dodatne linije sad su negativni te tvrdi da će se uvođenjem novog brodara na ovu liniju prouzročiti problemi u organizaciji i nered oko ukrcaja vozila i putnika.

Načelnik Općine Preko pita se kako je moguće da se na državnu liniju dovodi dodatni brodar, još k tome strani i to bez natječaja, dok je naš državni brodar na tu istu liniju došao uredno putem provedenog natječaja. Zar je moguće da za državnog brodara vrijede jedna pravila, a za stranog druga? I kako je moguće da nisu doneseni pravilnici i podzakonski akti koji će to regulirati? Pitamo se i bi li neki hrvatski brodar na ovakav način mogao dobiti neku liniju u Italiji. Čiji su to interesi kad se ovako nešto dopušta i je li državna agencija istražila tvrtku CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A. kojoj u ruke daje drugu najprometniju liniju na Jadranu?

Domaće brodarske tvrtke?

Talijanska tvrtka je samo koristila važeće zakonske propise jer je sigurno o tome dobro informirana. U obrazloženju donošenja ovog Zakona navodi se da se ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Odluka Komisije od 20. prosinca 2011. o primjeni članka 106. stavka 2. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na državne potpore u obliku naknade za pružanje javnih usluga koje se dodjeljuju određenim poduzetnicima kojima je povjereno obavljanje usluga od općeg gospodarskog interesa (SL L7, 11. 1. 2012.). Kao i to da se predmetnim Zakonom pridonosi zelenoj tranziciji, s konačnim ciljem očuvanja okoliša kao jedne od glavnih okosnica održivog modela rasta.

Zapravo je pravo pitanje kako domaće brodarske tvrtke nisu podnijele zahtjev Agenciji za ovu liniju za koju lokalne jedinice smatraju da je bilo potrebno imaju li uopće informacije da mogu zatražiti liniju bez obveze javne usluge na kojoj im se po zakonu može nametnuti blaga obveza javne usluge za koju se primaju naknade davatelja potpore.

Prema izjavama Jure Brižića, ovo nije poznato ni čelnicima naših lokalnih jedinica, iako će reći da odlično surađuju s Josipom Bilaverom koji je državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.

13.06.2023., 09:19h
23. studeni 2024 03:32