U Zadarskoj županiji, s padom od gotovo 30%, došli smo do 16 postotnog pada u tri mjeseca, nakon što smo prva dva mjeseca imali pet posto rastaZT arhiva
StoryEditor
TURISTIČKI BAROMETAR

Prvi turistički kvartal u Zadarskoj županiji slabiji za 16%

Zadarska županija, zbog izraženije sezonalnosti od prosjeka Hrvatske, u ovom razdoblju godine padne na 6. turističku regiju u zemlji. Sada nas osim Istre, Splitsko dalmatinske županije i Kvarnera, koji nas nas i inače pretječu i drže na 4. mjestu među turističkim regijama u zemlji, pretječu i Zagreb i Dubrovačko neretvanska županija. Tako smo u tri mjeseca imali 47.922 gostiju i 157.843 noćenja

U “izazovnoj” turističkoj godini, zahvaljujući očekivanom padu ožujka, zabilježili smo tromjesečni manjak turističkih brojki. Izazovnima smo turističke godine navikli nazivati već od pandemije Corone, ali 2025. bit će “najizazovnija” zbog cijena, u srazu sa stagnacijom i krizom u nizu EU zemalja.

U slučaju Hrvatske pad noćenja u ožujku od 22,62% doveo je do tromjesečnog pada od 10%, iako smo u prva dva mjeseca bilježili rast od 2,8% na razini zemlje.

Tako smo i u Zadarskoj županiji s padom od gotovo 30% došli do 16 postotnog pada u tri mjeseca, nakon što smo prva dva mjeseca imali pet posto rasta.

Posljedica rasporeda Uskrsa

Rezultat je u potpunosti očekivan i ne donosi strah niti paniku, jer ne možemo izbjeći posljedice rasporeda blagdana, konkretno Uskrsa. S Uskrsom počinje ovdašnji turizam, a kako je lani padao koncem ožujka, imali smo ozbiljnije brojke koje su sad u ožujku izostale. No, sad su očekivanja rasta u travnju i tek potom će usporedba rezultata imati smisla. Iskustvo nam kaže da kad Uskrs pada u travnju, posebno u drugom dijelu, imamo bitno bolje rezultate nego kad pada ranije u travnju ili u ožujku. I turističkim je radnicima praktičnije, jer slijedi 1. svibanj pa nema prekida. Dakle, pravi ćemo rezultat i procjenu sezone imati koncem travnja. Bit će to ono što su turistički radnici navikli gledati kao “prvi prolaz”. Ista će nam se situacija ponoviti sa svibnjem i lipnjem. Naime, s ranim Uskrsom, Duhovi i Tijelovo padnu u svibnju, a s kasnim, kakav imamo ove godine, u lipnju. Tada se ponavlja ista situacija da imamo podbačaj svibnja, ali pravi rezultat imamo kad prođe lipanj. I tu nam iskustvo govori da puno bolje prolazimo kad je Uskrs kasnije, pa i ovi blagdani padnu u lipanj. Dakle, sadašnji lošiji prolaz je očekivan kao što je očekivanje da ćemo s krajem travnja, a potom i s krajem lipnja imati bitno bolje rezultate nego lani. Time ćemo u “špicu” sezone, odnosno srpanj i kolovoz ući s rastućim brojkama. U situaciji kada se država opredijelila za održivi turizam, rastuće brojke ukupno nam više nisu ključne, posebno jer su srpanj i kolovoz postali neodrživi i domicilnom stanovništvu, ali i dijelu turista. No, rast do lipnja svakako je ono čemu težimo i što nas raduje, jer smo neodrživi u srpnju i kolovozu, makar se od ta dva mjeseca ostvaruje više od dvije trećine turističkog prometa. Izvan toga gosti su dobrodošli.

image

Pad sa svih tržišta predvode najveća poput Njemačke, Slovačke, Mađarske, Austrije, Češke s padom od 20 do 40%, a zatim slijede tržišta Slovenije i BiH

Šime Zelić/Pixsell

Pad po zemljama, regijama i vrstama smještaja

Hrvatska spada u razvijene i veće turističke zemlje (veće su za UN-ovu svjetsku turističku organizaciju zemlje sapreko 5 milijuna gostiju), pa nam 1,03 milijuna gostiju i 2,74 milijuna noćenja, ostvareno u prva tri mjeseca, prema više od 100 milijuna noćenja na razini godine ne predstavlja nešto. No ipak, to nisu zanemarive brojke.

Pad u ožujku je sa svih tržišta i u svim vrstama smještaja. Hoteli su, iako vode ovaj turistički dio godine s 1,5 milijuna noćenja, zabilježili pad od 10%, dok je dominantan smještaj u domaćinstvu, mahom apartmani, pao svega 4% i ostao na oko 600 tisuća noćenja. Kampovi i nautika za sad najviše pate. Pad sa svih tržišta predvode najveća poput Njemačke, Slovačke, Mađarske, Austrije, Češke s padom od 20 do 40%, a zatim slijede tržišta Slovenije i BiH. Najviše gostiju na kraju smo imali s domaćeg tržišta.

Po regijama su najgore prošli najbolji, jer su lani imali najviše prometa koji je sad izostao, pa je Istra pala gotovo 20%, Splitsko dalmatinska županija 15, Kvarner 10, Zadarska županija 14%. Rast od 4% bilježio je pak Zagreb.

Kad su novci u pitanju, pad će biti manji, jer cijene nam i dalje rastu, najviše upravo u ugostiteljstvu i turizmu.

image

Kampovi i nautika za sad najviše “pate”

Pixabay

Zadar je ipak među prvacima

Zadarska županija, zbog izraženije sezonalnosti od prosjeka Hrvatske, u ovom razdoblju godine padne na 6. turističku regiju u zemlji. Sada nas osim Istre, Splitsko dalmatinske županije i Kvarnera, koji nas nas i inače pretječu i drže na 4. mjestu među turističkim regijama u zemlji, pretječu i Zagreb i Dubrovačko neretvanska županija. Tako smo u tri mjeseca imali 47.922 gostiju i 157.843 noćenja. To je 5,75% svih noćenja u zemlji, dok je, zahvaljujući jakoj sezoni, godišnji udio ove županije na oko 14,5% svih noćenja u zemlji. Ipak, Zadar je i u tim uvjetima među prvacima turizma u zemlji i uzima sedmo mjesto među najomiljenijim destinacijama. Zadru je to mjesto pripalo s nešto manje od 100 tisuća noćenja, dakle dvije trećine svih noćenja u županiji u ova tri mjeseca. Domaćim gostima Zadar je zasad peto najmilije odredište (s preko 40 tisuća domaćih noćenja), ali stranima je na osmom mjestu (nadomak 60 tisuća).

U lošem ožujku u kojem je Zadarska županija sa -30% imala sa Splitsko dalmatinskom treći najveći pad (nakon Istre i Ličko senjske županije) Zadar je uspio ostati osmo najomiljenije turističko odredište u zemlji postvarivši preko 40 tisuća od ukupnih 72 tisuće noćenja u županiji.

22.04.2025., 15:36h
Damir Maričić
22. travanj 2025 15:55