Veselo Martinje na Trgu grasevine u KutjevuIvica Galovic/pixsell
StoryEditor
UZ NAJAVU UDRUGE VINARA ZADARSKE ŽUPANIJE

Što sv. Martin znači vinogradarima i vinarima

Uz mnoge zemlje, regije i gradove u nas se posebno slavi u Pridragi, Polači, Povljani na Pagu, Lepurima i
u Sukošanu

Nakon što je sada već davne 2012., ukidanjem smotre mladih vina u Polači, nakon 15 godina, slavljenje sv Martina u ovom vinskom dijelu u Zadarskoj županiji zamrlo, Udruga vinara Zadarske županije VinaZaDar najavila je za njegov dan 11. studenog vraćanje obilježavanja za sad kroz Dane otvorenih vrata ovdašnjih vinarija koje za to imaju uvjete i prihvate to u spomenutoj formuli 5X11. Već smo kazali da će 11. 11- od 11 do 11 (23) sata, po cijenama od 11 eura vinari čekati s hranom i vinima, a hoće li se i njih skupiti 11 objavit ćemo na vrijeme, kao i kontakt brojeve. O tome zašto je sv Martin vinarima važan postoji obilje povijesne građe, literature i običaja, pa navodimo najosnovnije.

Zapovjedni vinski svetac

image

Sv. Martin i prosjak

Pixabay

U čast Svetog Martina za kojeg kažemo da je bio zaslužan i za širenje kršćanstva i vinograda i jedan je od zapovjednih vinogradarskih i vinskih svetaca, obljubljen u nas, kao i diljem Europe i svijeta, a slavi se 11. studenog. Uz mnoge zemlje, regije i gradove u nas se posebno slavi u Pridragi, Polači, Povljani na Pagu, Lepurima i u Sukošanu.

Sveti Martin rođen je u današnjem Szombathelyju u Mađarskoj, 316./317. godine, a umro je u Toursu, Francuska, 11. studenog 397., odnosno točnije rečeno, tada je pokopan (umro 8.11.). Katolički svetac, biskup grada Toursa, prvi svetac koji nije bio mučenik, a ima svoj liturgijski blagdan, prvi svetac zaštitnik Francuske; na njegov blagdan Martinje – pije se novo vino uz posebnu ceremoniju krštenja mošta i njegovog pretvaranja u vino.

O njemu se govorilo »da je bio vojnik na silu, biskup po dužnosti, a monah po izboru«.

Bio je izabran za biskupa grada Toursa te je posvećen 370. godine. Prethodno je odradio službu rimskog vojnika, unovačenog protiv svoje volje, već po očevoj, već tada upamćen po milosrđu, potom je zaređen za egzorcista, protjeran iz Milana obišao je dijelove današnje Italije i završio u Galiji.

Zaštitnik je Francuske, vinara, vinogradara, vojnika, konjanika, izliječenih alkoholičara, uzgajivača konja i gusaka, Švicarske papinske garde, borbe protiv siromaštva kao i hotelijera. Spomendan mu 11. studenog i slavi se kao Martinje, a običaj je da se tada peče guska i krsti mlado vino.

image

Sv. Martin u mladosti je bio rimski vojnik

IZVOR Pixabay

Prelazak mošta u vino

Iako se sv Martina prije svega prikazuje kao jahača na konju, kao rimskog vojnika, zbog najčuvenije zgode o paranju svog plašta na pola i davanje prosjaku da se ogrne, a ne smrzne, nakon čega mu se u snu ukazuje Bog, na mnogim ćete mjestima naći legendu o Sv. Martinu i njegovom magarcu. Dakle, da se kvaliteta grožđa povećava ako podrežemo lozu, mnogi navode da je on otkrio u 4. stoljeću. Njegov magarac je, ostavljen bez nadzora, pojeo dio vinograda, nakon čega je vinova loza proizvela kvalitetnije grožđe.

No, ista legenda pripisuje se u Grčkoj puno prije toga manjem božanstvu Aristaeusu, s tim da je tamo za to bila kriva koza.

Martina se smatra zaslužnim za razvoj vinogradarstva na području gdje je biskupovao, kao i bliskom seljacima, prvom biskupu koji nije stolovao u gradu već u selu, bliskom prirodi i polju. Pripisuje mu se i uvođenje sorte vina Chenin Blanc od kojeg se radi većina dobrog i vrhunskog vina u zapadnom Touraineju i Anjouu, danas naročito u Južnoj Africi. Uz vino ga se pokušava vezati i pričom da je kao egzorcist koristio vino, štoviše da ga je preporučivao samo kao lijek bolesnima, pa bi bio više zaštitnik antialkoholičara nego vinogradara…

Kažimo da se u nas slavi – krštenje vina odnosno označava prelazak mošta u vinu, a fešte su obično usporedive i s bakanalijama. U nas ga posebno ljube Zagorci i Međimurci, a Slavonci i Srijemci kažu da su to slavlje izmislili Zagorci, jer nisu mogli izdržati da ne načnu bačve, ali da je prava vinska fešta blagdan Sv. Vinka jer za Sv. Martina se nema što pošteno popiti. Kod nas, ukidanjem smotre mladih vina u Polači 2012., je u ovom vinskom dijelu zamro, a sad ga se pokušava oživjeti.

Slično nama obilježava se u Sloveniji i Portugalu te u dijelovima Italije. U Italiji i danas živi poslovica: »II novo vino si beve a San Martino! (»Mlado vino pije se na Svetog Martina!«), a kod nas živi isti običaj. U većini Europe slavljenje sveca ne vežu uz vino kao u navedenim zemljama. Izreka Martin dolazi na bijelom konju u nizu jezika označava da sa Svetim Martinom stiže snijeg.

Primjer krštenja mošta

U Zagorju i Međimurju gdje se u nas Martinje najsvečanije slavi sudionici su: domaći, stoloravnatelj, fiškuš ili vinotoča, gospon sudec, kuma i kum mladom vinu, i na kraju biškup sa svojom svitom (ministranti i mežnar) bez kojih se taj posel ne more zbaviti… Važno je napomenuti da su svi prisutni u ceremoniji «kršenja mošteka« oslovljavaju s «pajdaš« i« pajdašica« te kako je svaki sa svakim na TI. Na VI je samo jedna osoba u cijelome društvu – gospon sudec.

Najprije se izmoli Vinski očenašek, a jadna od varijanti je:

Vinček naš koji jesi, Nutra vu peharcu, bačvi i čaši, Ulij se u grla naša, Razveseli i rasvetli pamet našu, Dojdi k nam duha tvoja, Budi dobre volje, kak’ pri domu tak’ pri kleti, Kak vu lagvu, tak vu glavi, Jakosti svoje daj nam danas i sutra, I ne pusti nas od punoga peharca, Piti dosti daj nam danas, I ne otpusti nas od punoga štefana, Kak’ i mi ne otpuštamo nikoga od punega peharca, Ne odpeljaj nas vu praznu klet, Ne oslobodi nas od vinske želje, I od svakoga zla koje bi našem želuci naškoditi moglo, Daj nam dobro raspoloženje, Grij nas kak nas i ljubav grije, Budi uvijek za slogu, pjesmu i radost. U ime Bakusa – oca vina, U ime Martina – njegovoga sina, U ime Kopitanca koji po grabama čuva pijanca – Amen!

Zatim ide prilično dugotrajni ceramonijal preispitivanje pripremljenosti mošteka za ceremonijal krštenja, a koji obično prati glasno negodovanje i požurivanje okupljenih, što nećemo citirati, pa slijedi: Formula kršćenja

Bakus:

Moštek! Ja te krstim vu vino, vu ime Bakusa oca vina, njegova sina Martina i duha od kojeg mošt kuha. Na ti Moštek malo soli da nikoga od tebe nigdar glava ne zaboli. Mir budi navek s tobom da budeš navek pun fine duhe i jakosti!

Svi: A m e n

I na kraju vinske litanije uz napjev:

OSLOBODI NAS! Od praznih bačvi; Od popucanih obruča; Od peronospore; Od tuče i nerodne godine; Od tuduma i lošega vina; Od pojdaša vodopije; Od praznih kleti; Od policije na cesti; Od ciroze jetre; Od preslabega gemišta; Od malog prihoda; Od lude babe i babjeg jezika; Od premalih čaša; Od prevelikih cena; Od ženske papuče; Od zločeste punice… Oslobodi nas Bakuse i od svih ostalih zala kaja nisu na ovaj papir stala!

Uz napjev OKRIJEPI NAS BAKUSE! Draga kapljica; Preljubljena puna flaša; Draga puna bačva; Fina pečenka; Purica z mlinci i druga papica; Svemogući duh vinski…
Uz napjev DOJDI K NAM! Tusta guska z mlinci; Pečena purica i šalata; Kisela repa i svinjske nogice; Orehova gibanica i šarena makovnjača… Sve su improvizacije dopuštene, a ovo je samo jedna od posuđenih inačica. Inače zadnjem sam silnom i lijepom krštenju nazočio s kotarskim vinarima na čelu s Radoslavom Bobanovićem i »selakima« s pridruženim pajdašima, u Mariji Bistrici kod Mladena Micaka, čijem vinu nije bilo zamjerke.

image

Sv. Martin u mladosti je bio rimski vojnik

IZVOR Pixabay

Zašto je baš Martin najvažniji i najomiljeniji vinski svetac?

Zato jer 11. studenog, nakon truda i muka kroz cijelu godinu, seljak više baš ništa nije morao, svi su plodovi pobrani, i vino je spremljeno i već provrelo i slijedi zimski odmor pa valja štogod popiti i proveseliti se. Uostalom i Grci i Rimljani i Kelti i mnogi drugi narodi tradicionalno su oko tog dana plandovali obilježavajući kraj vegetacijske i poljodjelske godine.

Crkva je vrlo rano na jednom od svojih Sabora (578.) osudila opijanje i prejedanje kao martinsku tradiciju bez sakralnih elemenata, ali bez uspjeha. Poganska su se vjerovanja ispreplela s kršćanskima, pogotovo nakon što je papa Grgur I. donio edikt 601. prema kojem su crkveni praznici namjerno postavljeni na dane ili oko poganskih blagdana, kako bi poganska plemena i narodi što lakše prihvatili novu vjeru.

Pa imamo danas uvjerenje da je taj dan, tijekom noći mošt pretvoren u mlado vino, a što se negdje obavlja slikovitim krštenjem uz izreke: »Došel bu, došel sv. Martin, on bu ga krstil, ja bum ga pil!«, « Martinska vedrina, dobra vinova godina.«

Vinski sveci - zapovjedni

U hrvatskim pučkim običajima ima pet zapovijedanih vinogradarskih blagdana i vinskih svetaca. To su Sv. Vinko 22. siječnja, Sv. Juraj 23. travnja, Sv. Ivan Krstitelj 24. lipnja, Sv. Mihovil 29. rujna i Sv. Martin, 11. studenog.

Sv. Vinko, đakon

Slavi se 22. siječnja, a na području Zadarske županije održan je u najdugovječnijoj smori mladih vina - Vinkovu u Stankovcima. Uz sv Martina, makar je vinskih zapovjedih svetaca još tri, najistaknutiji kao vinski svetac. Prema narodnim običajima na Sv. Vinka vinogradari odlaze u vinograde i odrežu dvije-tri grane koje kod kuće stave u pehar s mlakom vodom pokraj prozora, zbog svjetla. Za stanovito vrijeme loza potjera pupove, zatim i male grozdove na temelju kojih vinogradar ustvrdi hoće li godina biti rodna i plodana.

Sv. Juraj – slavi se 23. travnja

Prema narodnim običajima do Đurđeva ili Jurjeva se u vinogradu moraju obaviti početni poslovi: valja se novi nasad loze posaditi, a u starom vinogradu gnoj razbacati, trsove okopati i obrezati.

Sv. Ivan Krstitelj – slavi se 24. lipnja

Za Ivanje se vinogradi, prema starim običajima, moraju drugi puta okopati, povezati, oplijeviti i poprskati. Iza Ivanja u vinograd se ide samo prskati i zaperke i mladice odstraniti.

Sv. Mihovil, arkanđeo – slavi se 29. rujna

Prema nekadašnjim narodnim običajima, berbe počinju sedam dana poslije Miholja. Naravno, danas se bere puno prije i ovisno o sortama i godini.

Sv. Martin, biskup – slavi se 11. studenog

Prema narodnim običajima dan Sv. Martina slavi se shvaćanje da na taj dan mošt sazrijeva i da se pretvara u vino, te se šaljivim ceremonijalom obavlja krštenje mošta.

Ostali vinski sveci

Uz pet zapovjednih vinskih svetaca niz drugih se spominje i vezuje uz vinogradarstvo odnosno vinarstvo, a vezano uz pojedine radove u vinogradima. Riječ je o Sv. Sofiji, Sv. Bartolu, Sv. Andriji i Sv. Urbanu

Sv. Sofija – ledeni (“smrznuti”) svetac – slavi se 15. svibnja.

Narodni običaji kažu da ako na njezin dan udari mraz, vinograd neće roditi.

Sv. Bartol, apostol – slavi se 24. kolovoza.

Prema narodnim običajima za Bartola vinogradari odlaze u vinograde i stavljaju strašila od ptica.

Sv. Andrija, apostol – slavi se 30. studenog.

Prema narodnim običajima blagdan Sv. Andrije povezuje se s početkom trgovine vinom jer je do tog dana mlado vino već sazrelo i spremno je za prodaju. Negdje blizu toga je slavlje novog Beaujolaisa kao uspješnog marketinškog trika s otvaranjem trećeg četvrtka u studenom.

Sv. Urban, rimski papa – slavi se 21. svibnja

Jedan od rimskih Papa, koji je od tuče, po predanju, spasio vinogradare p je kao svetac i zaštitnik protiv gromova.

10.11.2023., 09:37h

DAMIR MARIČIĆ
22. studeni 2024 17:17