Zadar je ostvario gotovo četvrt milijuna noćenjaLinda Vidović
StoryEditor
TURISTIČKI BAROMETAR

Vir i dalje rekorder, Zadar treća najomiljenija destinacija domaćih gostiju

Kao i uvijek u ovom razdoblju Zadar je ključni predvodnik u županiji i sedmo najposjećenije odredište s gotovo četvrt milijuna noćenja, odnosno preko pola svega u županiji

Travanj je s preko tri milijuna noćenja uz očekivanih 10-tak posto pada ipak nije toliko pao pa se prva četiri ovogodišnja mjeseca mogu svrstati u turističku "pozitivu" sa 6,15 milijuna noćenja uz rast od 3%. Svakako valja reći da svaki rast u ovim mjesecima raduje, jer kako reče jedan naš turistički radnik mi smo od listopada do lipnja savršeno "održivi", što se za srpanj i kolovoz ne može reći pa nam tamo rast i nije baš dobro došao, kad je održivost u pitanju.

Zadarska se županija u taj pozitivan trend, s nadomak pola milijuna noćenja i više nego uklapa s 9% rasta, zahvaljujući tome što u travnju i nije padala nego zanemarivih 0,05%, pa je sad sa 7,8% ukupnog turističkog prometa za predsezonu postigla najbolje "prolazno vrijeme".

image

Vir je i u zimskom periodu turistički šampion

Zadarska županija kao viceprvak rasta

Temeljno je lokalpatriotski primjetiti kako je u četiri mjeseca ove godine Zadarska županija nadomak pola milijuna noćenja bila vicerekorder s rastom 9%, jer je nadmašila samo Dubrovačko-neretvanska županija (13%). Takav predsezonski rast izvrsna je vijest u vremenu kada svi nastoje produljiti sezonu. Tome uspjehu kumovala je snažna zračna luka Zadar s rekordnim travnjem, a kad bi se u hrvatskim statistikama brojali i kruzeri bilo bi to i žešće. Ipak i s time ovo je tek šesta regija u zemlji jer je u ovom periodu osim Istre, Splitsko-dalmatinske i Kvarnera. pretiču i Zagreb i Dubrovačko-neretvanska županija pa će Zadarska regija tek s lipnjem i špicom uzeti svoje vječno četvrto mjesto u zemlji. Umjesto tadašnjih preko 14 pa i 15% sveg turizma u zemlji, mjereno brojem noćenja, sada je u četiri mjeseca na 7,8% ostvarenih noćenja u zemlji, ali je to najbolji rezultat do sada.

Zašto je pad u travnju "normalan"

Vrijeme predsezone izrazito ovisi o "padanju" Uskrsa. Kako je on lani pao sred travnja, a sada koncem ožujka ožujak nam je znatno rastao, dok je travanj donio pad. Ukupno kod ranog Uskrsa promet bude manji. Isto ćemo pratiti i sa svibnjem koji bi trebao donijeti dobar rast dok će nam lipanj malo "namučiti" jer padanje Uskrsa slijede Duhovi i Tijelovo, kao blagdani i školski praznici u nizu nam emitivnih zemalja, a ove je godine to u svibnju. I tu obično bude da promet prvih šest mjeseci s ranim blagdanima bude manji nego s kasnijim. Tako da će i kod prolaza za šest mjeseci jednako kao sad za četiri svaki rast biti vrlo dobra vijest, a čak i blagi minus ne bi trebao biti razočaranje. To se ipak nadati da se neće dogoditi s obzirom da nam je osim turizma, i EU novaca, ostalo malo toga od čega živimo.

image

Barometar stope rasta

Kretanje po zemljama, vrstama smještaja i turističkim regijama

Gledano na zemlje iz kojig nam turisti dolaze u većini se vrtimo +/- koji posto osim rapidnog rasta (povratka) Kineza sa 70-80%, Poljaka 60-tak posto,.. dok je bitniji pad tek kod Slovenaca. Domaći su odradili 24%, a slijede Nijemci, Slovenci, Austrijanci, BiH, Italija, Poljska, UK,.. približno uobičajeno.

Ovo je vrijeme organiziranog turizma pa su s preko tri milijuna noćenja hoteli rasli preko 5%, dok je dominantan oblik smještaja kojeg nazivamo "objekti u domaćinstvu", a govorimo mahom o apartmanima za najam, rastao 2% (manje od rasta broja istih) i imao 1,27 milijuna noćenja, kampovi, koji su otvarani mahom tek u travnju, a on je donio smanjenje, ostali su na 0,6 milijuna s padom od 10%, dok su svega nešto manje imali tzv. ostali ugostiteljski objekti, a gdje ipak govorimo o "organiziranijim" apartmanima registriranim kao trgovačka društva, apartmanskim naseljima, hostelima i sl. pa je tako cijela komercijala bila na 2,2% rasta. Nama bitna nautika sa 140 tisuća noćenja je na lanjskom rezultatu što je dobar pokazatelj jer i njima sezona mahom počinje s travnjem, a na sreću nije donijela smanjenje. Nekomercijalnih je noćenja bilo 10% više, čemu je svakako kumovalo iznimno toplo vrijeme pa je ostvareno 0,38 milijuna noćenja.

Prema županijama - klasterima najviše je pao "kapitalac" dakle najveći odnosno Istra za 4%, makar s 1,6 milijuna noćenja drži 26% posla, Kvarner je oko lanjskog prometa,.. dok u rastu s 13% vodi Dubrovnik pa s 9% Zadarska županija, s 8% Zagreb, 6% Kontinentalna Hrvatska..

Očekivani podbačaj travnja

Kako smo naveli pad travnja nadomak 10% sa strancima ipak nadomak 5 s domaćim zaustavilo je pad na oko 8% što je i očekivano kada je Uskrs lani bio u travnju a sad koncem ožujka. Najveće su “žrtve” oni koji su lani bilo najbolji pa je Istra u travnju pala za 25%, Kvarner za 8%, dok Šibensko-kninsku županiju koja je i cijelu lanjsku godinu padala ne valja u to svrstati po istom mjerilu. Nasuprot tome Dubrovačko-neretvanska županija, u ovom razdoblju znači manje-više Dubrovnik i s preko 16% rasta nastavlja povratak na mjesto koje joj pripada, a ova bi godina konačno i njima trebala donijeti povratak iz pada zbog pandemije jer se kao avio destinacija najsporije vraćaju. Zagreb je s 13,6% slijedio, a Zadarska županija uspjela se održati na lanjskim rezultatima travnja (pad je 0,05%). Velik smo pad bilježili iz mnoštva vrlo važnih nam zemalja, a vraćali su nas Kinezi, ali i Poljaci i Francuzi, ... a i sve vrste smještaja imale su pad. Zadarsku županiju “održao” je i u travnju Zadar, sa 130 tisuća noćenja kao peto odredište u državi.

Zadar u Top 10

Kao i uvijek u ovom razdoblju Zadar je ključni predvodnik u županiji i sedmo najposjećenije odredište s gotovo četvrt milijuna noćenja odnosno preko pola svega u županiji. Sa 65 tisuća domaćih noćenja Zadar je bio čak 3. najposjećenije odredište našim ljudima, dok je sa 170 tisuća stranih noćenja bio osmi u državi. Ukupno je sve predvodio Zagreb pa Rovinj pa iza Zadra Split, Opatija,.. kod domaćih, dok je stranicima nakon Zagreba najomiljeniji bio Dubrovnik, a zatim Split, Poreč, Rovinj,..Kod tzv. nekomercijalnog turizma Vir je od početka predvodnik, a kao novost slijedi ga Rijeka koja se od lani, nakon okretanja turizmu od pred nekoliko godina, "vrti" visoko i u svim drugim statistikama, pa makar to nikad nije bila već prepuštala svojoj okolici, postaje turistički centar.

30.05.2024., 09:33h
Damir MARIčić
23. studeni 2024 00:57