Aeroklub Zadar
StoryEditor
IZ ZRAKA

Aeroklub Zadar: Više od sedamdeset godina tradicije i ljubavi prema nebu

Osnovan 1947. godine, simbol je dugogodišnje strasti prema zrakoplovstvu u Zadru i okolici. Nastao iz entuzijazma skupine zadarskih gimnazijalaca, predvođenih Nevenom Bracom Tokićem, klub je tijekom godina prošao brojne transformacije. Početak je bio skroman – pod imenom "Mladi pilot" – ali ubrzo je prerasao u organizaciju koja okuplja ljubitelje zrakoplovstva svih generacija.

Ubrzo nakon osnivanja mijenjaju ime u Aeroklub Zadar, a pod tim imenom nižu i značajne uspjehe, poput onog gospođe Mire Grčić, svjetske prvakinje u padobranstvu, koja je dominirala u disciplini preciznog slijetanja na cilj, priča nam Ted Vrkić, tajnik Aerokluba. Isto tako, gospođa Bjanka Pavin, međunarodni padobranski sudac, dugi niz godina sudila je na važnim natjecanjima europskog kupa i državnim prvenstvima.

Današnji članovi kluba osobe su različitih dobnih skupina, od osnovnoškolaca do starijih generacija. Među članovima ima više muškaraca, ali ima i djevojaka, uključujući dvije pilotkinje koje lete na klupskom avionu. Najmlađi članovi sudjeluju u zrakoplovno-edukativnim radionicama, a u toj skupini sve više je i djevojčica. Zanimljivo je kako Klub zadnjih pet godina provodi program naziva "Nauči, simuliraj i ostvari" koji omogućuje polaznicima stjecanje temeljnog znanja iz teorije letenja, koje se zatim primjenjuje na simulatoru letenja. Nakon toga, svaki polaznik programa ima priliku letjeti u klupskom avionu uz iskusnog pilota, dobivajući stvarno iskustvo leta u trajanju od otprilike pola sata. Te radionice provode se s ciljem popularizacije zrakoplovstva, a u program su uključene škole iz grada Zadra i Zadarske županije.

image

Ted Vrkić, tajnik Aerokluba Zadar

Aeroklub Zadar

- Već imamo pojedince koji su nakon programa upisali civilne pilotske škole, a neki su čak postali i vojni piloti, što svjedoči o uspješnosti ovog motivacijskog projekta Aerokluba Zadar, ponosno će Vrkić.

Aeroklub broji oko 50 članova, a matični aerodrom im je Zračna luka Zadar. Piloti godišnje ostvaruju između 80 i 100 sati naleta, dok svaki pojedinac leti najmanje 10 do 12 sati. Klub godišnje organizira razne programe za popularizaciju zrakoplovnog sporta i tehničke kulture. Najnoviji projekt im je škola jedriličarstva, koja se provodi u suradnji s Aeroklubovima Otočac i Sinj.

- Zrakoplovci u Hrvatskoj čine malu zajednicu, pa je suradnja ključna za uspješno djelovanje, zaključuje Vrkić.

Četiri sekcije Kluba

Aeroklub Zadar danas djeluje kroz četiri sekcije. Sekcija motornog letenja okuplja pilote s privatnim i civilnim dozvolama. Klub trenutno ima sedam aktivnih pilota koji koriste klupski avion Cessna 172. Tim avionom sudjeluju u natjecanjima zrakoplovnog sporta, poput preciznog slijetanja.

image

Simulator letenja

Aeroklub Zadar

Sekcija virtualnog letenja raspolaže 2D i 3D simulatorima te organizira radionice za promicanje zrakoplovne tehničke kulture.

Prošle godine započela je i suradnja s pilotima jedrilica. Teorijski dio edukacije provodi se u Zadru, dok se praktični dio odvija u Sinju. Jedrilica je tip zrakoplov bez motora koji jedri zrakom zahvaljujući podizanju u zrak od strane drugog zrakoplova, najjednostavnije rečeno. Kada se postigne određena visina, jedrilica se "otkači" od zrakoplova koji ju je podignuo na visinu te započinje samostalni let. Ovisno o vještinama pilota, jedrilica može čak i satima ostati u zraku.

Modelarska sekcija najaktivnija je u raketnom modelarstvu, natječući se prema FAI standardima. Članovi izrađuju modele raketa koje se ispaljuju i vraćaju padobranom ili trakom. Također izrađuju makete koje vjerno reproduciraju izgled pravih raketa, pri čemu se boduju vrijeme leta i sličnost originalu. Državna natjecanja u raketnom modelarstvu redovito okupljaju juniore koje vodi Darko Tokić, inače sin prvog predsjednika Aerokluba.

image

U letu

Aeroklub Zadar

Izviđanja Domovinskom ratu

Tijekom Domovinskog rata, u Aeroklubu je organiziran prvi odred koji su činili padobranci i piloti. U lipnju 1991. godine formirali su samostalnu grupu koja je klupskim avionom Utva-75 provodila izviđanja neprijateljskih položaja na rubnim dijelovima Zadarske županije. S obzirom na to da je nad Hrvatskom tada bila izdana zabrana prometovanja svim zrakoplovima, osim onih za hitnu pomoć i protupožarno izviđanje, pilotima Aerokluba bilo je dozvoljeno letenje u svrhu protupožarnog izviđanja. Prvi let izveli su padobranci Aerokluba, Velid Jakupović, zvani Gricko, i Željko Torbarina, zvani Torba, koji su tih dana tek stekli pilotske dozvole i svojim podvizima značajno su pridonijeli obrani Hrvatske na početku ratnih devedesetih. Njihov glavni zadatak bio je fotografiranje te isporuka materijala zapovjednicima Hrvatske vojske u Zagrebu, Splitu i Zadru. U jednom od svojih prvih protupožarnih izviđanja, skrenivši s rute, fotografirali su položaje i tenkove prema Obrovcu kojima je zapovijedao osuđeni ratni zločinac Ratko Mladić.

image

Iznad Kornata

Aeroklub Zadar

Suradnja sa Veterinarskim fakultetom i Ronilačkim klubom

- Naša suradnja s Veterinarskim fakultetom uključuje praćenje određenih jedinki risova i medvjeda opremljenih ogrlicama za praćenje. Naime, Veterinarski fakultet bilježi kretanje tih životinja, a mi povremeno pomažemo u lociranju signala iz zraka, onda kada to nije moguće napraviti s kopna. Također, održavamo predavanja vezana uz arheologiju aviona iz Drugog svjetskog rata. U suradnji s Ronilačkim klubom Sv. Roka Bibinje, istražujemo olupine zrakoplova iz Drugog svjetskog rata pronađene u moru. Na predavanjima govorimo o tim zrakoplovima, njihovim tipovima i tehničkim karakteristikama, ističe Vrkić.

04.01.2025., 12:54h
06. siječanj 2025 20:47