Edvin Šimunov, direktor Liburnije ZadarDino Stanin/pixsell
StoryEditor
JAVNI GRADSKI PRIJEVOZ

Edvin Šimunov: Zlonamjerna je tvrdnja da su naši radnici zakinuti kod obračuna plaća

Zanimljivo je kako ni nabava novih autobusa nije prošla bez buke u javnosti i Gradskom vijeću. Naime, Liburnija je 2022., godinu kada su nabavljeni novi autobusi, završila s 3,2 milijuna kuna gubitka. Šimunov je tada pred Gradskim vijećem ustvrdio kako je uzrok tomu što je Liburnija platila 5 milijuna kuna više goriva nego godinu prije, a gradski vijećnik Akcije mladih Roko Tadin ustvrdio je tada kako priča o većoj potrošnji goriva ne drži vodu, jer su nabavljeni novi autobusi koji troše 30 posto manje od starih, dodajući kako je problem “u krađi goriva i koruptivnom okruženju u firmi”. Šimunov je odbacio takve tvrdnje, te je otkrio brojke koje pokazuju štedljivost novih autobusa

Uz Čistoću, zadarska Liburnija jedna je od gradskih tvrtki koja je u ovom sazivu Gradskog vijeća bila česta tema gradskih vijećnika, kao i lokalnih medija, u kojima se nerijetko govorilo o stranim radnicima u Liburniji, ali i o novčanim gubicima i kršenju prava svojih radnika.

Plaćeni smještaj stranim radnicima

Nedostatak radnika vruća je tema u brojnim hrvatskim gradovima, pa tako i u Zadru, gdje su počeli raditi i u javnim poduzećima. Već neko vrijeme su zaposleni u zadarskoj Čistoći, a njima se morao okrenuti i javni prijevoznik Liburnija u kojem ih radi šest, i to na mjestima vozača autobusa.

- Radi se o ljudima s iskustvom vožnje u EU, koji su u potpunosti opravdali očekivanja. Kao i svi ostali poslodavci koji zapošljavaju strane radnike, tako im je i Liburnija dužna osigurati smještaj, rekao nam je dugogodišnji direktor Liburnije Edvin Šimunov.

Radnici Liburnije i obračun radnih sati

I dok s jedne strane Liburnija zapošljava strane radnike i u njima vidi spas, s druge muku muči s domaćima. Naime, prije nekoliko mjeseci iz sindikata Zajedno, u koji je učlanjena većina radnika Liburnije, progovorili su kako tvrtka radnicima nije plaćala prekovremene sate kao ni brojne dodatke uvjetovane kolektivnim ugovorom, isplaćujući im redovno 25 do 30 posto manju plaću, te ih je na taj način oštetila za oko 100 tisuća eura. No, Šimunov negira takve navode i naziva ih “zlonamjernima”.

- Lažna je tvrdnja da su radnici Liburnije na bilo koji način zakinuti kod obračuna radnih sati. Upravo suprotno, vodeći računa o specifičnosti posla vozača autobusa, u gradskom prometu, svi vozači u jednoj smjeni za vrijeme vožnje koja traje 6 sati dobivaju kod obračuna 7 sati, a vozači čije vrijeme vožnje traje 7 sati u obračunu imaju plaćeno 8 sati rada. Znači, u gradskom prijevozu vozači u prosjeku od obračunatih i plaćenih radnih sati u vožnji autobusa provedu oko 87% vremena. Kod prigradskog prijevoza, postotak kojega vozači provedu u vožnji, još je manji. Na najvećem broju prigradskih radnih zadataka vozač u vožnji autobusa provede 5 - 5,5 sati, a kod obračuna plaćeno mu je 8 - 9 sati dnevno. To znači da vozač u prigradskom prijevozu u vožnji autobusa provede u prosjeku 65 – 75 % obračunatog i plaćenog radnog vremena. Upravo da bismo dodatno olakšali situaciju vozača u prigradskom prijevozu, nismo se odlučili za dvokratno radno vrijeme, unatoč važećem Kolektivnom ugovoru, po kojemu na to imamo pravo. Najveći broj vozača u prigradu je svjestan ovih činjenica i zadovoljan postojećim obračunom. Za slučaj uvođenja dvokratnog radnog vremena, najveći broj vozača imao bi otprilike 20% manje obračunatih radnih sati u odnosu na postojeće stanje, a za isti broj sati efektivne vožnje. Također bi uvođenjem dvokratnog radnog vremena onemogućili vozačima u prigradskom prijevozu da, u dogovoru s kolegom, na istom radnom zadatku određuju svoje radne smjene kako im odgovara, što trenutačno mogu. Inicijativu nekoliko vozača koji inzistiraju da im se u prigradskom prijevozu obračunavaju i plaćaju i sve pauze koje imaju na pojedinom radnom zadatku ocjenjujemo neprihvatljivom, neopravdanom i konačno bezobraznom, ustvrdio je Šimunov.

image

Za blagdane se uvodi prilagođeni red vožnje

Liburnija Zadar

“Uvođenje “noćnih linija” značajno je povećalo troškove gradskog prijevoza te uzrokovalo značajne organizacijske probleme, a po našem mišljenju efekt ni približno nije ispunio naša očekivanja. Osim navedenog, tijekom “noćnih linija” učestalo je dolazilo do incidenata sa putnicima te do nastanka značajne materijalne štete na autobusima.

Edvin Šimunov

Subvencije preniske, a vozača premalo

Prema Šimunovu, problemi koje Liburnija ima neki su oblik začaranog kruga - tvrtka ne može građanima ponuditi neke usluge jer je subvencija Grada preniska, a vozača premalo. Da bi građani dobili usluge koje priželjkuju, poput niže cijena javnog prijevoza i novih gradskih linija, Grad treba puno više novca uložiti u Liburniju, smatra Šimunov i daje usporedbu sa zagrebačkim ZET-om.

- Prema članku 51. Zakona o komunalnom gospodarstvu javni prijevoz financira se sredstvima iz cijene usluge i proračuna jedinica lokalne samouprave. Subvencije u ovoj djelatnosti variraju od 30- 85% prihoda. Svaka usporedba za Zagrebom je u startu pogrešna. Zagrebački javni prijevoz može ponuditi i trostruko niže cijene iz razloga što je subvencija Grada Zagreba neusporedivo veća u odnosu na subvenciju koju ima Liburnija d.o.o. U 2022. godini ukupni prihodi ZET-a iznosili su 1.373.864.736 kn, dok su prihodi od subvencija, potpora i dotacija iznosili 999.615.682 kn (72,8%). (Izvor podataka: RGFI javna objava). Ukupni prihodi Liburnije u 2022. godini iznosili su 57.522.383 kn, dok su ukupni prihodi od subvencija (Grad Zadar, Grad Obrovac i Općina) iznosili 8.705.322 kn (15,1%). Dakle, subvencija Grada Zagreba u odnosu na subvenciju Grada Zadra viša je nego trostruko, točnije skoro peterostruko (za oko 4,8 puta). Osim toga, subvencija Liburnije d.o.o. u 2022. godini u odnosu na druge gradove u RH bila je najniža (udio subvencije u ukupnim prihodima 15,1%), dok se kod ostalih gradova udio kretao u rasponu od 26,4% (Auto promet Sisak d.o.o.) do 42,0% (GPP d.o.o. Osijek). Osim u 2022. godini, uspoređujući podatke udjela subvencije u ukupnim prihodima (u %) unazad 11 godina (od 2012. godine) udio Liburnije d.o.o. bio je najniži u svim godinama (prosječno je iznosio 12,7%), rekao je direktor Liburnije.

- Naravno da bi gradski prijevoz bio bolji uvođenjem dodatnih linija i manjem razmaku između polazaka-dolazaka. Trenutna organizacija prijevoza je optimalna, održava ravnotežu između broja korisnika javnog prijevoza, njihovih potreba i mogućnosti samog prijevoza, te visine same subvencije. Za uvođenje dodatnih linija proporcionalno broju novih linija potrebno je osigurati dodatni broj autobusa, te dodatni broj vozača. Osiguranje dodatnih autobusa i zapošljavanje dodatnih vozača dovelo bi do znatnog povećanja direktnih troškova, dodao je.

Noćne linije u Zadru neisplative

Direktor je pojasnio kako se neke linije, poput “noćnih”, odnosno onih iza 23 sata, ne provode zbog toga što nisu isplative, što je pokazalo eksperimentalno produljenje gradskog prijevoza uvedeno u vrijeme ljetne sezone koje je trajalo 3-4 godine.

- Uvođenje “noćnih linija” značajno je povećalo troškove gradskog prijevoza te uzrokovalo značajne organizacijske probleme, a po našem mišljenju efekt ni približno nije ispunio naša očekivanja. Osim navedenog, tijekom “noćnih linija” učestalo je dolazilo do incidenata s putnicima te do nastanka značajne materijalne štete na autobusima. Za razliku od navedenog eksperimentalnog perioda, za vrijeme turističke sezone, prateći potrebe naših korisnika, uveli smo liniju za Diklo-Puntamiku (kao najizraženije turističke destinacije na području Grada Zadra) koja prometuje do 23,50 sati iz smjera Dikla. U nedostatku vozača za ove dodatne linije, morali bismo plaćati 50 % više za prekovremeni i 35 % za noćni rad, rekao je Šimunov.

Liburnijina zelena tranzicija

Ipak, u Liburniji su se u zadnje vrijeme dogodili i neki pozitivni pomaci, pa je tako prije dvije godine uz pomoć sredstava Europske unije, nabavljen 21 novi autobus sa smanjenom emisijom stakleničkih plinova i pozitivnim utjecajem na okoliš, a Šimunov poručuje kako je u planu daljnja modernizacija voznog parka Liburnije nabavom električnih autobusa.

- Zahvaljujući poticajima Republike Hrvatske i Europske unije za zelenu i digitalnu tranziciju, planirana je daljnja modernizacija voznog parka Liburnije nabavom električnih autobusa. Elektrifikacija voznog parka dodatno bi smanjila emisije stakleničkih plinova te podržala ciljeve održivog gradskog prijevoza i smanjila ovisnost o fosilnim gorivima. Uskoro se očekuje poziv za dodjelu bespovratnih sredstava za nabavu novih autobusa i prateće infrastrukture, za što se Liburnija intenzivno priprema. Konačni opseg ulaganja ovisit će o raspoloživim bespovratnim sredstvima koja će omogućiti nabavu 5-10 električnih autobusa i razvoj odgovarajuće infrastrukture. Osim toga, primjena pametnih tehnologija unutar prometnog sustava omogućit će učinkovitije upravljanje voznim parkom i poboljšati kvalitetu javnog prijevoza, rekao je.

image

Uvođenje noćnih linija pokazalo se neisplativim

Štedljivi autobusi, a Liburnija iskazala gubitak

Zanimljivo je kako ni nabava novih autobusa nije prošla bez buke u javnosti i Gradskom vijeću. Naime, Liburnija je 2022., godinu kada su nabavljeni novi autobusi, završila s 3,2 milijuna kuna gubitka. Šimunov je tada pred Gradskim vijećem ustvrdio kako je uzrok tomu što je Liburnija platila 5 milijuna kuna više goriva nego godinu prije, a gradski vijećnik Akcije mladih Roko Tadin ustvrdio je tada kako priča o većoj potrošnji goriva ne drži vodu, jer su nabavljeni novi autobusi koji troše 30 posto manje od starih, dodajući kako je problem “u krađi goriva i koruptivnom okruženju u firmi”. Šimunov je odbacio takve tvrdnje, te je otkrio brojke koje pokazuju štedljivost novih autobusa.

- Od 21 spomenutog novonabavljenog autobusa, 13 autobusa je marke Iveco Crossway, 2 marke Mercedes Intoura za prigradski promet, a 6 autobusa marke Mercedes Conecto je za gradski promet. Oko 30 % manja potrošnja goriva je uočena na autobusima marke Iveco Crossway za prigradski promet. Ovi autobusi omogućili su značajnu uštedu goriva u odnosu na zamijenjene starije modele. U 2022. godini prijeđeno je 4.383,000 km, potrošeno 1. 588 litara goriva i plaćeno 15.065,086 kuna u odnosu na 2021. godinu kada je prijeđeno 4.313,000 km, potrošeno 1.474 litara goriva i plaćeno 9.915,044 kuna. Zbog prevelikog povećanja troškova cijena goriva tijekom 2022. godine (u prosjeku za 49,1 %) troškovi dizelskog goriva u odnosu na 2021. godinu bili su veći za 51,9 % odnosno 5.150,042 kn neto. Obzirom da nije obnovljen cijeli vozni park Liburnije, utrošak goriva za autobuse na 100 km u litrama je značajno smanjen. Primjerice u 2023. godini u prosjeku za svih 88 autobusa iznosi 34,75 litre i smanjen je za 4,01 % u odnosu na 2022. godinu kada je iznosio 36,23 litre, rekao je Šimunov.

Hoće li se Liburnija i u budućnosti nalaziti na udaru javnosti i gradskog vijeća, ostaje za vidjeti. No, ono što je sigurno je da se javni prijevoz neće mijenjati, barem u onim segmentima koji su važni građanima, a to su broj linija i cijena karte. Gradskim autobusima će se i dalje voziti uglavnom školarci i umirovljenici, a u ljetnim mjesecima će ogromne prometne gužve praktički paralizirati grad. No, čini se kako rješenje toga u obliku kvalitetnijeg javnog prijevoza neće doći, a Liburnija će ostati poligonom za političke prepirke, od čega građani imaju najmanje koristi.

09.11.2024., 15:19h
Karlo Ivković
23. studeni 2024 06:51