Mario PalekaZt
StoryEditor
INTERVJU- DIREKTOR TZ GRADA ZADRA

MARIO PALEKA Vratili smo Zadar u Top 10 hrvatskih turističkih odredišta, a u 45 dana našeg adventa očekujemo 15.000 turista...

Brojke smo dosegli i one su respektabilne, ali nam za budućnost treba iskorak ka kvaliteti a ne brojkama, hotelski sadržaji najviše kategorije, što predugo čekamo, jer u protivnom ćemo kao destinacija dominantno određena “paušalcima” stagnirati, a nagužvane špice potencirati nezadovoljstvo ne samo gostiju već i stanovnika...

Dva su povoda za razgovor s direktorom Turističke zajednice grada Zadra Mariom Palekom. Prvi je ulazak Zadra u Top 10 hrvatskih turističkih odredište u 11 mjeseci ove godine, za što je statistika upravo sređena. Drugi je zadarski Advent, spektakularno otpočet, sada dijelom utišan neprekidnim kišama, ali s nadom u dobar nastavak uz proslavljene izvođače.

Kako komentirate ulazak Zadra u Top 10 i što je valjalo postići za takav plasman? Čini mi se da i u predpandemijskoj godini to Zadru nije polazilo za rukom?

image

Mario Paleka

Osobni Album

-Podaci su nepobitni, a rezultat su dugogodišnjih ulaganja i u infrastrukturu i kapcitete, makar su kapaciteti kako znate mnogobrojni ali s dominacijom s preko 3.500 malih iznajmljivača. Zadar je u 11 mjeseci registrirao preko 2 milijuna i 100 tisuća komercijalnih, tj. pravih turističkih noćenja, za razliku od nekih drugih destinacija koje uporno u isti kumulativni koš stavljaju i tzv. nekomercijalna, odnosno “vikendaška” noćenja. Ovim smo u dosadašnjem tijeku godine 10. najpopularnije turističko odredište u zemlji, a posebno bih istakao sam studeni kao recimo “neturistički” u kome smo, naravno svi zajedno s malim brojkama, ali 6. najpopularnije odredište u zemlji. To govori o našem trudu na produžetku sezone kao jednom od temeljnih ciljeva i ambicija cijelokupnog hrvatskog turizma. Brojke nam idu u prilog ali na žalost nemamo dostatno hotelskih kuća i kapaciteta s kojima bi te brojke snažili a većinom smo vezani za privatni apartmanski smještaj.

Nužno je progovoriti o hendikepu stukture smještaja

Koliko govorimo o tom hendikepu strukture smještaja?

-Nedovoljno, posebno u kontekstu sveprisutne riječi danas a to je “održivost”. Treba izbjeći neke situacije koje su imale neke kolege ne Mediteranu, pa i mi u špicama. Moram izraziti određeno nezadovoljstvo da se to pitanje ne razmatra na ozbiljnoj razini. Imamo već godinama obećanja o otvaranju određenih hotelskih kuća, ali to predugo traje i ne podgrijava uvjerenje da će se dogoditi u skoroj budućnosti, no vidjet ćemo.

Nemate previše vjere u to?

image

Večera u restaurantu Felidia u vlasništvu svjetske gastronomske TV zvijezde Lidije Bastijanich sjajan uvod u promociju Zadra u New Yorku

TZG Zadar

-Dugo traju obećanja a mi smo dosegli jednu masu respektabilnih brojki na osnovu na kojoj jesmo a hotelske kuće nam trebaju da se umjesto ka brojkama usmjerimo ka kvaliteti i produljenju seozne, jer to se događa uz takve osnovne smještajne objekte. Za to nam trebaju hoteli, dobre trgovine, restorani, dobra zabava, klubovi,.. Na žalost posebice kad govorimo o klubovima i zabavi ona je takva da nam većina gostiju koji dolaze kod nas i traže takve sadržaje i ne razumiju njihov glazbeni izričaj.

Ipak kad smo kod toga Ninčević je otvorio hotel, a čini se da Dogus sa Maraskom ide ozbuljno?

-Zato sam i oprezan jer od kad sam na poziciji direktora Turističke zajednice, a to je sad 4,5 godine, slušam tu priču. Dok to ne bude gotovo čekat ću. No ne bih se koncentrirao tek na to već na niz objekata koji ovdje postoje pa i subjekata koji bi se mogli potruditi i doraditi i podići te objekte na višu razinu ponude. Promet koji plijeni Zadar, uzmimo samo svojevrsan revolucionarni iskorak u smislu rasta prometa na Zračnu luku Zadar, a on će nastaviti, ako ne dobije takve luksuzne sadržaje, hotele s četiri i pet zvjezdica, a koje će onda pratiti i odgovarajuća razina manifestacija, ne podcjenjujući sadašnje, nećemo napredovati i ostat ćemo na razini na kojoj jesmo, a to uvijek znači stagnaciju.

Pa i nezadovljstvo?

- Ne samo turističko nezadovoljstvo već i građansko negodovanje jer mi nećemo moći izdržati pritisak takve navale na ovakav tip smještaja, u kraktom razdoblju godine.

Kako od “paušalnog” iskoračiti ka profesionalnom vrunskom turizmu

No, s ovakovim kapacitetima je posebno uspjeh ući u taj eltini krug destinacija?

 

ZADAR JE POSTAO AVIO DESTINACIJA I TREBA CJELOGODIŠNJU POVEZNICU

-Zadar je postao avio desetinacija s respektabilnom sezonom od 1. travnja do konca listopada, što nam je znatno produljilo sezonu. Pred nama je nužda jedne dnevne cjelogodišnje poveznice s nekom od značkjanih luka tipa Franfurta, Beča, Münchena, Londona kao poveznicu sa svijetom. Ne samo zbog turizma već i potencijalnih ulagača koji sada kad vidi što mu tzreba za zimi doći do nas odustane...

-Svakako. Oko ovog što sad govorim oko kapaciteta, pa s njima i sadržaja, manifestacija, treba kazati da turisitčka zajednica ima svoje ograničene ovlasti i mogućnosti djelovanja, od kojih je svakako primarna promocija destinacije na emitivnim tržištima. Mi nemamo zakonske okvire u smislu neposrednog dovođenja gosta, organizacije manifestacija ili mehanizme pritiska na komercijalne subjekte na tržištu u smjeru podizanja kapaciteta. No bez tog podizanja kvalitete nećemo naprijed pa sam zbog toga nakon ove 4,5 godine sve češće u javnom istupima govorio o ovoj nuždi jer ovdje imamo i subjekte kojima je to posao, a imaju i sredstva, jer vidimo da sad svi odrađuju dobar posao da se to napravi. Nekakav okidač bi svakako trebao biti i hotel o kojem pričamo a bez tog iskoraka se priča kojoj težimo neće dogoditi.

Značajan smo i nautički centar, svojevrmeno je Zadar i dobio nacionalnu nagradu kao nautički predvodnik, a imamo tu situaciju s marinom Zadar?

 

SIGURNOST. KAO NAŠ ADUT U OVOM SVIJETU, VLJA ČUVATI...

-Malo pričamo o Hrvatskoj kao sigurnoj desetinaciji, a stvar je od iznimnog značenja. Ne samo da to trebamo čuvati, već i ulagati i dodatna sredstva i napore u tom pravcu jer vidimo u kakvom svijetu živimo i koliko je to bitno. O tome se malo priča, a treba pričati...

-Zadar je među pionirima nautike jer tadašnja marina Tankerkomerca je na postojećem resursu nikla odmah nakon Punta. Potencijal Zadarskog ahipelaga i naslonjenost na Šibenski akvatorij u lakom dohvatu ne koristimo u mjeri koja nam se nudi. S tom nam se marinom godinama ne događa ništa. Zadar bi s njom na odgovarajućoj razini postao uzor takvog tipa turizma na ovoj obali. Svjesni smo kakva je nautička klijentela, imamo više tipova gostiju u nautici, ali za servis vrhunskih uz vrhunsku marinu sa svim sadržajima, od ugostieljstva, servisa, boutiqua, kazina, moramo sjesti i što prije, ali pametno donositi odluke. Neke kolege u okruženju recimo Budva i Tivat su iskoračili u nekim stvarima spram nas. Imamo okruženje nacionalnih parkova i parkova prirode, u neposrednoj blizini dva UNESCO grada, četiri hrvatska kraljevska grada,... Arhipelag Zadra i Šibenika gravitira Zračnoj luci Zadar kao i potencijalnom home portu Gaženica s beskraom lepezom raznolike ponude. Dobra infrastruktura nije praćena hotelskim sadržajem, vrhunskom razinom te marine, to bi bili okidači za novi turizam pa i promjenu “krvne slike” naših gostiju. Brojke smo ostvarili i ne možemo ostati samo na njima, jer one za sad idu prvenstveno u prilog onima koji se turizmom bave – paušalno. Trebamo se konsolidirati i strateški odraditi neke stvari ka kvaliteti.

Zadarski Advent prepoznat i u Zagrebu i okruženju

Zadarski advent vrlo ambiciozan program sa značajnim učešćem TZ?

-To je prije svega projekt Grada Zadra, a od prije nekog vremena odnosno mojim dolaskom, jer to mi je bila prva manifestacija koju smo radili, posložen je koncept između Grada Zadra, Turističke zajednice Grada Zadra i Tržnice Zadar i mislim da svako od nas uspješno odrađuje svoj dio posla. Vrlo pomno organiziramo i pazimo recimo da glazbeni izričaj ne iskače iz nekih okvira koje držimo da trebaju Zadru, što nije lako jer Hrvatska nije velika.

Prvenstveno namjenjen domaćima pa i s izvođačima?

 

PROIZVOŽAČIMA VRHUNSKIH PROIZVODA OSIGURATI PRODAJNI PROSTOR

- Čuo sam inicijativu, za sad vinara, koji su u svjetskim priznanjima i povezivanju najdalje otišli, o potrebi osiguranja jednog respektabilnog prostora ne tek za njihove već sve vrhunske autohtone proizvode u jezgri Zadra. Osim podrške tome svakako bi kazao da nam to treba i u Zračnoj luci kao i Gaženici kao našim vratima za svijet. Stajat ćemo tome na dispoziciji i podržati ih koliko možemo. I naši iznimno aktivni članovi Turističkog viječa uvelike raspravljaju o tome. Moram kazati da imamo snažno profesionalno vijeće koje inzistira na zaštiti i održivosti, brinući i o hotelijerima, ugostiteljima, turističkim agencijama, promet, trgovini, a što sve čini sastavanice našeg turizma. Koristim priliku za zahvalu na takvom radu...

-Naša je intencija od te 2018. bila podizanje posjeta pa smo te ‘18. u odnosu na ‘17., imali 17% više dolazaka, pa potom u ‘19. novih 19% rasta noćenja. To ipak govori o određenom broju gostiju s bližih nam emitivnih područja, mislimo na domaće pa mi je zadovoljstvo vidjeti da se ovaj Advent u Zagrebu prepoznaje kao jedan od vodećih na obali, ali i kod Slovenaca, Slovaka, Čeha, Austirjanca, nešto i Talijana,.. a tada i Korejaca u prolazu. Namjera je bila s vremenom jačati međunarodni sadržaj, makar umjerenog budžeta, kako bi i hotelijeri, iznajmljivači, restorateri odradili taj dio sezone, a govorimo o adventu od 45 dana, što i nije malo.

Dakle 45 dana?

-Od 24.10 do Tri kralja. Kompaktan je iako ima razmišljanja o disperziranju na više lokacija, ali za sad je opći zaključak da Zadar nije Zagreb veličinom te da bi izgubili na kompaktnosti, intimi i atmosferi. Ponosni smo na Advent, a lani smo ga i kandidiarali za nagradu Događaj godine jer smo imali preko 30 koncerata i oduševljenu puibliku unatoč panedmiji i mjerama, određen je sav program kao jedini takav Advent u Hrvatskoj.

Sad nas hendikepira vrijeme?

-Praksa je otkazivanja u slučaju lošeg vremena ali publici i ugistiteljima, koji plaćaju skupi najam, kompenziramo to naknadnim nastupima i kompenziramo pa i iza Nove godine. I mi učimo i ima puno prostora za napredak, ali po iznosima koji su za kućice ponudili najmoprimci vidimo da je to – rentabilno i da su svi zadovoljni.

S namirnicama i tradicijom koju imamo mislim da je pred nama fantastično eno gastro rzadoblje

Radi se u takvim uvjetime i prilagođenim jelima, pa je pitati o gastronomskoj razini?

-Ona je svake godine viša, a žalim što se naši ugostitelji ne drže temeljno naših namirnica s područja županije, jer imamo zaista biserje u tome, ali profit je ljudima bitan.

Eno-gastro ponud postaje hit trenutka, u što se svi zaklinju, a Zadar smo svojevremeno svi klevetali kao “pizza cut grad”. Što vidite da se trenutačno događa?

-Vinare, uljare, proizvodđače niza drugih sastavnica prehrane, ribe, mesa, povrća,..., imamo. Pa i restorani su napredovali ali prostora ima s naglaskom na namirnici jer s Ravnim kotarima i akvatorijem uz stečene znanja, i tradicije možemo servisrati sve. Imamo subjekte koji bi uz dodatni napor te naše OPG-ove valjali povezati s ugostiteljima da bi ova regija bila gastronomski prepoznata s autentičnom ponudom. U teškim “korona godinama” 2020. i 2021. s vašim kolegom Vuksanom i ovdašnjim ugostiteljima obišli smo i napravili promociju kroz 54 nastavka za ugoseteljske subjekte s naglaskom na priču i tradiciju, a nadam se da će se nastaviti na županijskoj razini koja u to ulaže značajne napore. U tom pogledu mislim da je pred nama jedno fantastično razdoblje...

 

MOŽEMO LI TRAJNO IZDRŽATI TAKO VELIKE BROJKE...

Kakve su procjene godine pred nama?

- Moram poći od ove iznenađujuće godine. Jesmo očekviali dobre rezultzate ali su nas ovi sve iznenadili. Ovo je i upozorenje za ubuduće, jer u pitnaju su velike brojke koje nam nameću pitanje možemo li to dugoročno izdržati. Pri tom mislimo i na jedan od gorućih problema nedostatka radne snage, izumorenost ljudstva u toj sezoni koja nameće izunimno razinu intenziteta rada. Upravo me to vraća početku – produljenje sezone nužno za zadržati radnu snagu i imati kod njih dodatnu motivaciju. Najave sezone su jako dobre, nedavno smo bili na ključnom sjamu u Londonu gdje smo predstavljeni kao top desetinacija. Pitam se možemo li je odraditi na ovoj razini ili bolje. Plaši me stalni rast brojki koji je kod Španjolske i nekih drugih desetinacija doveo do pucanja... - kaže nam za Zadarski tjednik, Mario Palela. 

image

Meet. Feel. Explore. Zadar, 

Tz Grada Zadra

 

BRILJANTAN USPJEH DESTINACIJSKOG FILMA MEET.FEEL.EXPLORE.ZADAR

- Destinacijski film Meet. Feel. Explore. Zadar, Turističke zajednice grada Zadra u izvedbi produkcijske kuće Kreathia Studio i pod redateljskom palicom Igora Goića osvojio je prvo mjesto u kategoriji “Culture and Heritage” na prestižnom XV International Tourism Film Festival ART&TUR u Portugalu na kojem je sudjelovalo 18 svjetskih zemalja. Prethodno je i nagrađen za najbolji hrvatski turistički film u kategoriji “Turistička destinacija – grad” na Međunarodnom zagrebačkom festivalu turističkoga filma.

Iznimno smo ponosni jer promocija desetinacije naš je prvi zadatak. Nekad se to radilo na sajmovima danas komunikacijska revolucija omogućuje da se to radi na desetke drugih načina znog čega smo krenuli ka jeddom desetinacijskom filmu koji je drugačiji od uobičajenih. Dobili smo miks modernosti kroz tri teme, uz oblik šale, pokrivajućo sve aspekte našeg turizma. Prepoznali smo u slučaju gospodina Gojića da imamo ljud ekoji dišu dušom ovog grada, a – znaju. I već snimamo i drugi film...

20.12.2022., 13:16h
DAMIR MARIČIĆ
14. prosinac 2024 03:54