Dva su povoda za razgovor s direktorom Turističke zajednice grada Zadra Mariom Palekom. Prvi je ulazak Zadra u Top 10 hrvatskih turističkih odredište u 11 mjeseci ove godine, za što je statistika upravo sređena. Drugi je zadarski Advent, spektakularno otpočet, sada dijelom utišan neprekidnim kišama, ali s nadom u dobar nastavak uz proslavljene izvođače.
Kako komentirate ulazak Zadra u Top 10 i što je valjalo postići za takav plasman? Čini mi se da i u predpandemijskoj godini to Zadru nije polazilo za rukom?
-Podaci su nepobitni, a rezultat su dugogodišnjih ulaganja i u infrastrukturu i kapcitete, makar su kapaciteti kako znate mnogobrojni ali s dominacijom s preko 3.500 malih iznajmljivača. Zadar je u 11 mjeseci registrirao preko 2 milijuna i 100 tisuća komercijalnih, tj. pravih turističkih noćenja, za razliku od nekih drugih destinacija koje uporno u isti kumulativni koš stavljaju i tzv. nekomercijalna, odnosno “vikendaška” noćenja. Ovim smo u dosadašnjem tijeku godine 10. najpopularnije turističko odredište u zemlji, a posebno bih istakao sam studeni kao recimo “neturistički” u kome smo, naravno svi zajedno s malim brojkama, ali 6. najpopularnije odredište u zemlji. To govori o našem trudu na produžetku sezone kao jednom od temeljnih ciljeva i ambicija cijelokupnog hrvatskog turizma. Brojke nam idu u prilog ali na žalost nemamo dostatno hotelskih kuća i kapaciteta s kojima bi te brojke snažili a većinom smo vezani za privatni apartmanski smještaj.
Nužno je progovoriti o hendikepu stukture smještaja
Koliko govorimo o tom hendikepu strukture smještaja?
-Nedovoljno, posebno u kontekstu sveprisutne riječi danas a to je “održivost”. Treba izbjeći neke situacije koje su imale neke kolege ne Mediteranu, pa i mi u špicama. Moram izraziti određeno nezadovoljstvo da se to pitanje ne razmatra na ozbiljnoj razini. Imamo već godinama obećanja o otvaranju određenih hotelskih kuća, ali to predugo traje i ne podgrijava uvjerenje da će se dogoditi u skoroj budućnosti, no vidjet ćemo.
Nemate previše vjere u to?
-Dugo traju obećanja a mi smo dosegli jednu masu respektabilnih brojki na osnovu na kojoj jesmo a hotelske kuće nam trebaju da se umjesto ka brojkama usmjerimo ka kvaliteti i produljenju seozne, jer to se događa uz takve osnovne smještajne objekte. Za to nam trebaju hoteli, dobre trgovine, restorani, dobra zabava, klubovi,.. Na žalost posebice kad govorimo o klubovima i zabavi ona je takva da nam većina gostiju koji dolaze kod nas i traže takve sadržaje i ne razumiju njihov glazbeni izričaj.
Ipak kad smo kod toga Ninčević je otvorio hotel, a čini se da Dogus sa Maraskom ide ozbuljno?
-Zato sam i oprezan jer od kad sam na poziciji direktora Turističke zajednice, a to je sad 4,5 godine, slušam tu priču. Dok to ne bude gotovo čekat ću. No ne bih se koncentrirao tek na to već na niz objekata koji ovdje postoje pa i subjekata koji bi se mogli potruditi i doraditi i podići te objekte na višu razinu ponude. Promet koji plijeni Zadar, uzmimo samo svojevrsan revolucionarni iskorak u smislu rasta prometa na Zračnu luku Zadar, a on će nastaviti, ako ne dobije takve luksuzne sadržaje, hotele s četiri i pet zvjezdica, a koje će onda pratiti i odgovarajuća razina manifestacija, ne podcjenjujući sadašnje, nećemo napredovati i ostat ćemo na razini na kojoj jesmo, a to uvijek znači stagnaciju.
Pa i nezadovljstvo?
- Ne samo turističko nezadovoljstvo već i građansko negodovanje jer mi nećemo moći izdržati pritisak takve navale na ovakav tip smještaja, u kraktom razdoblju godine.
Kako od “paušalnog” iskoračiti ka profesionalnom vrunskom turizmu
No, s ovakovim kapacitetima je posebno uspjeh ući u taj eltini krug destinacija?
-Svakako. Oko ovog što sad govorim oko kapaciteta, pa s njima i sadržaja, manifestacija, treba kazati da turisitčka zajednica ima svoje ograničene ovlasti i mogućnosti djelovanja, od kojih je svakako primarna promocija destinacije na emitivnim tržištima. Mi nemamo zakonske okvire u smislu neposrednog dovođenja gosta, organizacije manifestacija ili mehanizme pritiska na komercijalne subjekte na tržištu u smjeru podizanja kapaciteta. No bez tog podizanja kvalitete nećemo naprijed pa sam zbog toga nakon ove 4,5 godine sve češće u javnom istupima govorio o ovoj nuždi jer ovdje imamo i subjekte kojima je to posao, a imaju i sredstva, jer vidimo da sad svi odrađuju dobar posao da se to napravi. Nekakav okidač bi svakako trebao biti i hotel o kojem pričamo a bez tog iskoraka se priča kojoj težimo neće dogoditi.
Značajan smo i nautički centar, svojevrmeno je Zadar i dobio nacionalnu nagradu kao nautički predvodnik, a imamo tu situaciju s marinom Zadar?
-Zadar je među pionirima nautike jer tadašnja marina Tankerkomerca je na postojećem resursu nikla odmah nakon Punta. Potencijal Zadarskog ahipelaga i naslonjenost na Šibenski akvatorij u lakom dohvatu ne koristimo u mjeri koja nam se nudi. S tom nam se marinom godinama ne događa ništa. Zadar bi s njom na odgovarajućoj razini postao uzor takvog tipa turizma na ovoj obali. Svjesni smo kakva je nautička klijentela, imamo više tipova gostiju u nautici, ali za servis vrhunskih uz vrhunsku marinu sa svim sadržajima, od ugostieljstva, servisa, boutiqua, kazina, moramo sjesti i što prije, ali pametno donositi odluke. Neke kolege u okruženju recimo Budva i Tivat su iskoračili u nekim stvarima spram nas. Imamo okruženje nacionalnih parkova i parkova prirode, u neposrednoj blizini dva UNESCO grada, četiri hrvatska kraljevska grada,... Arhipelag Zadra i Šibenika gravitira Zračnoj luci Zadar kao i potencijalnom home portu Gaženica s beskraom lepezom raznolike ponude. Dobra infrastruktura nije praćena hotelskim sadržajem, vrhunskom razinom te marine, to bi bili okidači za novi turizam pa i promjenu “krvne slike” naših gostiju. Brojke smo ostvarili i ne možemo ostati samo na njima, jer one za sad idu prvenstveno u prilog onima koji se turizmom bave – paušalno. Trebamo se konsolidirati i strateški odraditi neke stvari ka kvaliteti.
Zadarski Advent prepoznat i u Zagrebu i okruženju
Zadarski advent vrlo ambiciozan program sa značajnim učešćem TZ?
-To je prije svega projekt Grada Zadra, a od prije nekog vremena odnosno mojim dolaskom, jer to mi je bila prva manifestacija koju smo radili, posložen je koncept između Grada Zadra, Turističke zajednice Grada Zadra i Tržnice Zadar i mislim da svako od nas uspješno odrađuje svoj dio posla. Vrlo pomno organiziramo i pazimo recimo da glazbeni izričaj ne iskače iz nekih okvira koje držimo da trebaju Zadru, što nije lako jer Hrvatska nije velika.
Prvenstveno namjenjen domaćima pa i s izvođačima?
-Naša je intencija od te 2018. bila podizanje posjeta pa smo te ‘18. u odnosu na ‘17., imali 17% više dolazaka, pa potom u ‘19. novih 19% rasta noćenja. To ipak govori o određenom broju gostiju s bližih nam emitivnih područja, mislimo na domaće pa mi je zadovoljstvo vidjeti da se ovaj Advent u Zagrebu prepoznaje kao jedan od vodećih na obali, ali i kod Slovenaca, Slovaka, Čeha, Austirjanca, nešto i Talijana,.. a tada i Korejaca u prolazu. Namjera je bila s vremenom jačati međunarodni sadržaj, makar umjerenog budžeta, kako bi i hotelijeri, iznajmljivači, restorateri odradili taj dio sezone, a govorimo o adventu od 45 dana, što i nije malo.
Dakle 45 dana?
-Od 24.10 do Tri kralja. Kompaktan je iako ima razmišljanja o disperziranju na više lokacija, ali za sad je opći zaključak da Zadar nije Zagreb veličinom te da bi izgubili na kompaktnosti, intimi i atmosferi. Ponosni smo na Advent, a lani smo ga i kandidiarali za nagradu Događaj godine jer smo imali preko 30 koncerata i oduševljenu puibliku unatoč panedmiji i mjerama, određen je sav program kao jedini takav Advent u Hrvatskoj.
Sad nas hendikepira vrijeme?
-Praksa je otkazivanja u slučaju lošeg vremena ali publici i ugistiteljima, koji plaćaju skupi najam, kompenziramo to naknadnim nastupima i kompenziramo pa i iza Nove godine. I mi učimo i ima puno prostora za napredak, ali po iznosima koji su za kućice ponudili najmoprimci vidimo da je to – rentabilno i da su svi zadovoljni.
S namirnicama i tradicijom koju imamo mislim da je pred nama fantastično eno gastro rzadoblje
Radi se u takvim uvjetime i prilagođenim jelima, pa je pitati o gastronomskoj razini?
-Ona je svake godine viša, a žalim što se naši ugostitelji ne drže temeljno naših namirnica s područja županije, jer imamo zaista biserje u tome, ali profit je ljudima bitan.
Eno-gastro ponud postaje hit trenutka, u što se svi zaklinju, a Zadar smo svojevremeno svi klevetali kao “pizza cut grad”. Što vidite da se trenutačno događa?
-Vinare, uljare, proizvodđače niza drugih sastavnica prehrane, ribe, mesa, povrća,..., imamo. Pa i restorani su napredovali ali prostora ima s naglaskom na namirnici jer s Ravnim kotarima i akvatorijem uz stečene znanja, i tradicije možemo servisrati sve. Imamo subjekte koji bi uz dodatni napor te naše OPG-ove valjali povezati s ugostiteljima da bi ova regija bila gastronomski prepoznata s autentičnom ponudom. U teškim “korona godinama” 2020. i 2021. s vašim kolegom Vuksanom i ovdašnjim ugostiteljima obišli smo i napravili promociju kroz 54 nastavka za ugoseteljske subjekte s naglaskom na priču i tradiciju, a nadam se da će se nastaviti na županijskoj razini koja u to ulaže značajne napore. U tom pogledu mislim da je pred nama jedno fantastično razdoblje...