Turistička zajednica grada Zadra, prije par dana, je objavila da je započela projekt integralnog upravljanja kvalitetom u destinaciji - IQM Destination ZADAR, za sve zainteresirane hotele, hostele, kampove, ugostiteljske objekte, privatne iznajmljivače, atrakcije, turističke agencije, suvenirnice, OPG-ove, udruge. Sudjelovanje je besplatno, jer projekt financira TZ Zadra. Ciljevi projekta su poticanje na izvrsnost, integriranje lokalnih proizvoda u turizam, razvoj destinacijskih proizvoda, mjerenje kvalitete usluge i proizvoda u destinaciji i bla,bla,bla...
Woow, gradska se turistička zajednica stvarno potrudila, ali ovakvi “projekti” su čisto bacanje prašine u oči. Iako to sve u teoriji zvuči jako znanstveno i grandiozno, turizam je u praksi puno jednostavniji, ako se ima znanja, volje, vizije, discipline i kreativnosti.
Turizam doživljaja na zadarski način
Turisti odavno traže ‘turizam doživljaja’, žele osjetiti autentično bilo destinacije koju biraju, povezati se s lokalnim stanovništvom, njihovom kulturom, običajima. Temelj održivog turizma su lokalna zajednica, lokalni ljudi, lokalna kultura života. Nemoguće je govoriti o održivom turizmu bez uključenja lokalne zajednice, što ističe i Svjetska turistička organizacija UNWTO.
Dva su svježa srpanjska primjera kako Zadar ‘strateški’ promišlja održivi turizam, u kontekstu turizma doživljaja. Burger festival deset je dana trajao na Trgu pet bunara. Trebaju li turisti stvarno biti ‘oduševljeni’ i prepričavati, nakon povratka s ljetovanja, da su u Zadru imali neponovljivi gastro doživljaj pečenog mljevenog mesa u pecivu koji nigdje drugdje ne mogu pojesti? Zadarski turistički znalci sigurno su ‘strateški’ promišljali i zaključili kako je bolje sakriti višestoljetne bunare, Kapetanovu kulu i ulaz u Perivoj kraljice Jelene jeftinim stolovima i stolicama i lošom kopijom američkih pečenjara, nego gostima ispričati priču o tom prostoru, o našoj bogatoj povijesti i kulturi. Bolje da se na +40 fotografiraju među burgerima, nego među nekakvim bunarima. Bunare ima svatko, ali burgeri su, dokazano, zadarsko autentično street food jelo, baš onako kako su jeli naši stari. Od strateškog je značaja da, u srcu turističke sezone, pored svih zadarskih restorana, damo priliku nekolicini razvikanih chefova da se promoviraju i usput i zarade. Zasigurno će projekt IQM Destination Zadar izmjeriti vrhunsku kvalitetu burger destinacijskog proizvoda u Zadru.
Copycat ‘strateški’ projekti
Malo na autohtoni zadarski burger, pa onda đir do Đila, na Festival elektroničke glazbe Selected. Taj ‘event’ će sigurno, kad se svi turistički punti zbroje, imati snažan učinak na zadarsko gospodarstvo i održivi turizam. Da to nije tako, ne bi se poznati zadarski odvjetnik Franko Kotlar bogatoga pravnog iskustva, sa svojom tvrtkom Bregdetti d.o.o. koja stoji na službenim stranicama Selected Croatia, upustio u nekakav neisplativi projekt koji ne podržava zadarsku strategiju razvoja održivog turizma. Ali, kad već nemamo nikakvih friških ideja, strateški smo odlučili prekopirati Split, pa ako Split ima Ultru, što ne bi Zadar imao neku manju kopiju, s tendencijom da naraste? Ako može Split, što ne bi i Zadar imao tisuće pijanih i drogiranih posjetitelja koji će polugoli bauljati i povraćati po Poluotoku i zapišavati (a i ono drugo) zadarsku povijest i kulturu?! Možda bi se Turistička zajednica Grada Zadra mogla malo više potruditi i oteti Novalji Zrće (pravnog savjetnika već imaju), pa da elektronička narko kultura skroz preseli u Zadar, to bi doista bio originalni turistički proizvod lokalne kulture, lokalnih ljudi i lokalne zajednice. Ionako imamo previše apartmana, pa zašto da ih samo razbijaju na Pagu, kad mogu i u Zadru?! Pa neka se IQM-om sve izmjeri i lošim PR-om prezentira građanima kao ‘fenomenalne projekte koji su turiste, a i građane Zadra, doveli do doživljajnog turističkog orgazma’. Jer, bez ovakvih ‘strateških projekata’, nitko nam više ne bi ni došao u grad.