karin mimicamak Jovanović
StoryEditor
RAZGOVOR S POVODOM: KARIN MIMICA

Gastronomsko brendiranje Biograda na Moru

Analizom ponude i receptura ugostitelja grada Biograda došli smo do toga da je školjka kunjka praktično specifična, ima i neke povijesne zapise. Također, analizom recepata došli smo do toga da biogradski ugostitelji u pripremi niza jela u tradicionalnim receptima koriste prošek više nego druge dalmatinske sredine​

Karin Mimica u ovom trenutka radi na brendiranju gastro ponude grada Biograda na moru po angažmanu s Turističkom zajednicom Biograda. Mimica je svojevrsna legenda gastro brendiranja Hrvatske, niza ovdašnjih regija, gradova, općina predana tim zadaćama gotovo 30 godina, a s prethodnim višegodišnjim novinarskim iskustvom i posebno značajnim medijskim producentskim iskustvom, a koji je bio izrazito vidljiv i u načinu organizacije prezentacije restoranske ponude Biograda na koju je okupila impozantnu ekipu regionalnih medija, a svemu osigurala i trenutnu dostupnost informacija.

image

Karin mimica

Damir Maričić

30 godina gastro brendiranja

Najznanija nam je kao predvodnica Gastronauta s izdanjem 100 vodećih hrvatskih restorana i njihovih specijaliteta kao najdugovječnijim projektom i publikacijom ove vrste u zemlji. O temeljitosti i profesionalnosti pristupa kod svakog projekta pa i sadašnjeg u Biogradu govori metodologija koja je otpočela temeljitom analizom povijesti, tradicija i gastronomije Biograda, potom nizom edukativnih radionica za ugostitelje tijekom nekoliko mjeseci te test ponude s trodnevnim upoznavanjem s gastronomskim adutima grada Biograda grupe od 30-tak gastronomskih i turističkih novinara iz Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije, Mađarske i Austrije.

S Karin razgovaramo tijekom tog obilaska kolega novinara koji nisu krili oduševljenje gastronomskom ponudom kraljevskog grada Biograda. Članke kao i niz privatnih impresija objavljivali su koristeći zajednički za tu prigodu dogovoren hashtag #usidreniubiogradu.

Odradili ste i odrađujete gastro brendiranje u nizu hrvatskih pa i ovdašnjih lokacija, ako se ne varam?

- Da, prije Biograda radila sam za Nin gdje sam osmislila i novum, morske šparoge, uz njihovu odličnu priču o šokolu i svemu drugom što Nin nudi. Naravno uz čitav niz lokacija u zemlji koje smo odradili ili još radimo.

image

Tartar od tune (Marina Kornati)

Damir Maričić
image

Kraljevske sipe s mladim bobom u prošeku

Damir Maričić

Od Restauranta Croatica do Gastronauta ili “a, što su to naša jela?”

Odavno ste već u ovom poslu, pomalo i legendarno. Kada je i kako sve počelo?

- Pa 1995. godine kada se Hrvatska tek tražila u gastronomskim zonama i međunarodnoj zajednici. Tada smo bili jako ponosni što smo samostalna država, ali nismo imali što definirati kao našu gastronomiju jer smo se “malo pogubili po putu”. Bila je grupa entuzijasta, njih 3.000 koji su se okupili u Njemačkoj u projektu Restaurant Croatica i odlučili pomoći svojoj zemlji implementacijom izvornih jela. Tada je nastalo pitanje - a što su to hrvatska jela?! Bila sam dio tog tima koji je radio na tome u sklopu tadašnjeg Hrvatskog gospodarskog foruma koji je vodio Nikola Serdar. I da se razumijemo svi smo bili volonteri.

Dakle, tu i tamo se jelo i pilo, ali para nije bilo?

- Tako nekako. Predložila sam tada da idemo s izborom 100 hrvatskih vodećih restorana i damo im titulu i logo Restaurant Croatica i da to budu restorani s kojima se mi ponosimo i koji mogu biti uzor i drugima. Tako je nastao projekt, odnosno iz projekta Restaurant Croatica nastao je klub Gastronaut koji je okupio ugostitelje koji su bili obuhvaćeni projektom i još neke koji nisu mogli ući jer ili nisu imali cjelogodišnje poslovanje ili neki drugi tip registracije. Mnogi su tada vodeći ugostitelji bili međusobno negativno raspoloženi, a 1999. godine okupili smo se na Rabu u trodnevnom druženju i detektirali zajedničke ciljeve i mogućnosti i oni koji mogu olakšati poslovanje i oni koji mogu dokazati da se kroz tanjur može ispričati sve – i povijest i tradicija i info o lokalnim resursima. Ostalo je recimo zabilježeno da su se ugostitelji tad ujedinili s vinarima i u namjeri da sruše besmisleni zakon koji je branio točenje buteljiranih vina na »dec«. U svakom slučaju stvorila se sinergija, svi su željeli biti domaćini na svojim destinacijama, a i oni koji do jučer gotovo da međusobno nisu razgovarali, počeli su zajedno putovati na događanja u organizaciji svojih kolega. Do sad smo u sklopu Kluba Gastronaut s ugostiteljima, turističkim djelatnicima i proizvođačima organizirali više od 120 tematskih gastronomskih događanja i obilazaka.

Tako se stvorio lijep pokret entuzijasta, zaljubljenika u gastronomiju i nakon 28 godina smo svi skupa. I sad najavljujem i 29. izdanje 100 vodećih hrvatski restorana Restauran Croatica.

image

Janjeća koljenica (Riva)

Damir Maričić

Brendiranje u 5-6 hrvatskih destinacija

Koliki je, mimo ovog angažmana oko 110 restorana, aktivnih projekata poput ovog u Biogradu?

- Momentalno mi je aktivno pet ili šest projekata gastronomskog brendiranja gradova a nastojim ne uzimati jedne do dvije nove destinacije godišnje. Pa mi je tu recimo od starih destinacija Lošinj za kojeg smo radili prije 7-8 godina Mirise i okuse Lošinja za koje su dobili međunarodnu nagradu za brend na temu začinskog bilja. Sada ih rebrendiramo na temu vitalnosti. Za grad Rijeku sam osmislila projekt Riječke gastronomske luke, bilo da se radi o vinskoj luci romantičnoj luci, luci lokalnih namirnica. Grad Rijeka je grad koji nema neko svoje jelo ali zato ima i gradi identitet na drugi način, a Rijeka je moj grad bez obzira što su mi korijeni dalmatinski iz Omiša. U Daruvaru sam pokrenula projekt šesti elementi. Tamo su termalne vode, imaju odlične pive peti element, i vrhunska vina, i imaju ponudu koja liječi pa smo tako tamo educirali ugostitelje da izlaze u susret i nalaze riješenje za svoje goste koji imaju određene zdravstvene tegobe, odnosno tegobe ili ambicije. Primjerice menu za sportaše, menu za jačanje imuniteta, menu za obnovu snage, sve na hedonistički način,.. i na tome se radi zadnje dvije godine i baš u suradnji s nutricionisticom Janom Gluhak (op. autoricom Hapy Menu standarda koji je proglašen na nivou Europske unije najboljim projektom), pa do naših trenera, chefova i drugih koji mogu pomoći.

Kakav je početni pristup?

-Kod svake destinacije u koju uđemo prije svega nastojimo napraviti analizu, vidjeti dionike i njihovu ponudu te potom tražiti po čemu je ona ili može biti kompletno ili prepoznatljivo drugačija od drugih destinacija koje ih okružuju.

image

Kunjke lešo (Riva)

Damir Maričić
image

Rižot od kunjaka (Kampanel)

Damir Maričić
image

Kunjke (Bazilika)

Damir Maričić

Osnovno o glavnim “zvijezdama” brendiranja

Kunjke (Arca noae) su delikatesne i rijetke školjke, simbol su Pašmanskog kanala, a uz njihov specifičan okus i veliku prehrambenu vrijednost, kroz povijest su njihove ljušture koristili i u građevini. Nalazi ih se na pozicijama zaštićenim od jačeg udaranja mora, na dubini 1-10 m, pričvršćene za šljunkovito-ljušturasto dno, a bere se posebnom kukom nazvanom kunjkar(a). Često ih prekriva narančasta spužva s kojom žive u simbiozi. Nju treba otkloniti, jer može imati intenzivan miris po jodu. Za razdvajanje dvije polovice ljušture, treba izvući “čep” koji ih spaja. Puna je proteina, selena, magnezija, vitamina B12 i B6, niacina i zdravih omega-3 masnih kiselina.

Kunjke u gastronomiji imaju status vrhunske delikatese u čijem se okusu može doživjeti more. U Biogradu kunjke tradicionalno pripremaju na buzaru, lešo, na žaru i kao rižoto.

Prošek je desertno vino koje je ponos Dalmacije, a u Biogradu je sastavni dio mnogih lokalnih specijaliteta. Dodaju ga u buzare, brudete, pašticade i različite vrste umaka, pa i onaj koji stavljaju na burgere.

Biograd na Moru je hrvatski kraljevski grad jer je u XI. stoljeću bio sjedište biskupa i mjesto krunidbe hrvatskih kraljeva kada je doživio i najveći procvat. Godine 1102. u njemu je okrunjen i hrvatsko-ugarski kralj Koloman. Brojni materijalni dokazi burne i bogate povijesti biogradskog prostora pohranjeni su u nadasve zanimljivom Zavičajnom muzeju. Biogradski su ugostitelji jela od posebno vrijednih namirnica okitili i titulama Kraljevskih jela u kraljevskom gradu.

Biogradska priča

Dakle naći neku razlikovnu žicu kao okosnicu prepoznatljivosti, pa kako smo kod Biograda s time?

- Analizom ponude i receptura ugostitelja grada Biograda došli smo smo do toga da je školjka kunjka praktično specifična ima i neke povijesne zapise. Također analizom recepata došli smo do toga da biogradski ugostitelji u pripremi niza jela u tradicionalnim receptima koriste prošek više nego druge dalmatinske sredine​. Pa smo se uhvatili za te dvije teme. Tu smo otvorili i temu budući da je Biograd kraljevski grad jer su ovdje krunjeni hrvatski vladari, do Kolomana kao ugarsko-hrvatskog kralja.

Ili nisu bili informirani kako je to išlo nakon Dmitra Zvonimira?

- Informirani jesu ali imaju tu traumu da kada je ovdje krunjen Koloman za ugarsko-hrvatskog kralja, Hrvatska je izgubila svoje vladare i dinastije, pa da je 400 godina bio teror Mađara, pa poslije vladavina Austrije. Stoga nisu bili presretni, a znate i vi da nemaju tradiciju kićenja time u gastronomiji. Ipak smo našli neki kompromis da iskoristimo tu titulu i jela koja su sastavljena od posebno cijenjenih namirnica “krunimo” nazivom - kraljevska, kao kraljevska jela u kraljevskom gradu. Pa recimo imamo Kraljevsku buzaru, Kraljevsku janjeću koljenicu i slično, neka se priča vrti. Ono što u ovoj sredini veseli da su ugostitelji jako zainteresirani.

Koliko sam pratio, 15-ak zainteresiranih?

- Nama je 15 u projektu s time da ih je 12 bilo obuhvaćeno ovom našom gastronomskom šetnjom. I ne zna se tko je bio bolji od vizualnog, od okusa, uklapanja u temu prezentacije, jer se praktički tek hrabre, ali imaju se s čime hrabriti i s čime prezentirati. Moje kolege iz 10-tak zemalja mahom turistički novinari koji su s nama u obilasku i testiranju kroz tu gastro šetnju su oduševljeni. Oduševljeni s njima, a i sa školjkom kunjkom i svime što su probali, a bilo je u našem brendu - kraljevski.

Gastronautov program za novinare u Biogradu

Gastronautsko - turistička šetnja kraljevskim gradom Biogradom pod vodstvom Karin Mimice obuhvatila je tri dana uz domaćinstvo Turističke zajednice grada Biograda i Gastronauta, a suorganizatori su bili ugostiteljski objekti Crvena luka, Boqueron, Casa Vecchia, Kampanel, Arkada, Riva, Daniela, Europa, Barba, Beštek, Dalmaland.

Tema su bili gastronomski brendovi grada Biograda odnosno - Školjke kunjke, Jela s prošekom i Kraljevska jela u kraljevskom gradu.

Prvi je dan obuhvatio Crvenu luku i restoran Mamma Rosa te potom smještaj i šetnju starom jezgrom grada. Uslijedili su specijaliteti u restoranu Boqueron, te posjet Centru za održivi aktivni turizam Biosfera. Restorani Casa Vecchia i Kampanel dočekali su karavanu turističkih i gastro novinara i blogera potom a nakon kraćeg slobodnog vremena uslijedila je plovidba Pašmaniskim kanalom uz degustacije proizvoda craft pivovare Brlog; vina vinarije Bora te pršuta, šokola i kobasice Zadarska divenica mesnice Lukin.

Drugoga dana specijalitete su pripremili restorani Arkada, Riva i Daniela, a nakon čega se obišlo Zavičajni muzej Biograd. U bogatom programu čekali su specijaliteti restorana Europa, Beštek, Barba, te nakon predaha finale u restoranu Ilirijine Marine Kornati uz partnersku vinariju MasVin (Maslina i Vino Polača).

Trećeg dana gosti su se oprostili obilaskom Dalmalanda i tamošnjom kuhinjom za “poputbinu”.

Biogradski restorani sudionici i njihovi specijaliteti

Restorani u Biogradu sudionici projekti i jela kojima su počastili:

Crvena luka, Mama Rossa: Biogradska teća (brudet svježe ribe, škampa i školjki s dodatkom prošeka); Tjestenina Crvena Luka (morska carbonara); Burger od škampi i kozica

Boqueron: Domaći pljukanci sa zadarskim tartufom; Rižot od škampi i domaćih šparoga; Biftek u umaku od prošeka s brusketom; Odrezak sabljarke s palentom i ljutikom, kremom od inćuna i kapara; Suhe smokve u prošeku.

Casa Vecchia: Morski pijat (slani inćuni, marinirani inćuni, dimljena sabljarka, dimljeni gamberi, pašteta od tune, pašteta od bakalara); Pizza s dimljenom sabljarkom i Biograd smash jam burger s marmeladom od kapule i prošeka. Partneri: craft pivovara Brlog i ekološka vinarija Jokić.

Kampanel: Carapaccio od tune s pinjolima; Tjestenina s butargom od cipla; Tjestenina s morskim ježom; Rižot od kunjki; Carpacci i riblji tartari.

Europa: Kunjke lešo i sa grila; Pašticada; Kraljevski rižoto u kraljevskom gradu

Riva: Kunjke lešo; Rižoto od kunjaka; Janjeća koljenica u kraljevskom gradu.

Daniela: Kraci hobotnice marinirani u prošeku; Kraljevska Biograjska buzara; Biograjski brudet s prošekom.

Arkada: Kraljevska morska plata; Kraljevske sipe s mladim bobom u prošeku; Jadranske kozice s biogradskim makaronima (paštom preko prsta) u umaku od biogradskog prošeka uz vina PZ Svirče.

Beštek: Bruschette s dimljenom sabljarkom i tunom, motrom i emulzijom od prošeka i aceta balsamica; Kraljevska salata u kraljevskom gradu; Pizza Crna Kraljica biogradskog mora (mozzarella, sipa kuhana u prošeku i crnilu, slanutak, cherry rajčica); Pizza dima (umak od rajčice, mozzarella, dimljeni pršut od tune, dimljena sabljarka, dimljene dagnje, marinirane kozice, motar, ekstra djevičansko maslinovo ulje); Cheesecake sa šumskim voćem i prošekom; Birramissu (tiramisu s crnim pivom pivovare Brlog). - partneri PZ Svirče, pivovara Brlog.

Barba: Riba iz vlastitog ulova - Inćuni Barba (na brudet); Plata plave ribe; Kunjke; Hobotnica pod pekom.

Marina Kornati: Ružice od dalmatinskog pršuta, Odabir sireva s orašastim plodovima, Biftek tatar, Ribarski pijat (pašteta od tune u ovitku od pršuta, inćuni marinirani i slani, tartar od tune); Ravioli punjeni oboritom ribom i paškom skutom u ribljem demiglaceu; Sabljarka, tuna, orada i lignje sa žara, Slatki kupus na dalmatiniski; Pijane smokve uz vina vinarije Maslina i Vino Polača.

Dalmaland - Koktel “Dalmacija u mom soku” (loza, svježe cijeđeni sok od limuna, sok od naranče, sirup od kadulje, maslinovo ulje, med, krastavac); šetnja Dalmalandom i upoznavanje s atrakcijama; gastro prezentacija: Zabatak Royal transformation – kraljevski zabatak koji prinčeve i princeze pretvara u kraljeve i kraljice; “Opijeni morem” Dalmatinska pašticada sporo kuhana s morskim kamenom u umaku s prošekom i domaćim njokima.

U projektu gastronomskog brendiranja grada Biograda, sudjeluju i konoba Bazilika (Rižoto od kunjaka s prošekom) i Park Soline (Smokve u prošeku) koji nisu bili uvršteni u ovdje spomenuti program obilaska.

15.06.2024., 11:02h

Damir MARIČIĆ
18. travanj 2025 07:49