U hotelu Westin u Zagrebu, održana je skupština UHPA-e, a kojoj predsjeda Tomslav Fain vlasnik zadarske agencije Terra Travel, koji je tom prilikom istakao:
- Prema statističkim podacima, iza nas je uspješna turistička sezona koja se rezultatima približila rekordnoj 2019., a u nekima je i nadmašila, ali sa stajališta turističkih agencija brojke i rezultati su daleko od onih rekordnih. Što se tiče iduće sezone, pred nama je još jedna neupitno neizvjesna turistička godina. Hrvatska svakako ima komparativnu prednost kao auto destinacija i najbliži dio Mediterana za naša emitivna tržišta, ali da bi se ista i ostvarila potreban je niz predradnji i sinergija svih dionika turističke industrije te podrška izvršne vlasti. Bit će nam svakako svima teže i skuplje, no ne događa se ništa što nismo očekivali tako da vjerujem kako će se pozitivan trend putovanja ipak nastaviti jer smo nakon dvije godine brojnih ograničenja svi željni putovanja i otkrivanja novih destinacija. Gosti se vraćaju svojim starim navikama, svjesni su povećanja cijena no isto tako očekuju vrijednost za novac, oprezan ali ipak optimističan je bio Fain.
Oprezni optimizam
Skupštini je prisustvovala i ministrica turizma i sporta, Nikolina Brnjac i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić koji je govorio o turističkim rezultatima u 2022. te prezentirao planirane aktivnosti HTZ-a za 2023.
Sudionicima se obratio i Zlatan Muftić, voditelj Kongresnog odjela TZ grada Zagreba, UHPA-ine domaće destinacije 2022. godine, koji je iznio informacije o turističkim kretanjima u Zagrebu u 2022. te predstavio Zagreb kao cjelogodišnju destinaciju.
Također, prisutnima na Skupštini obratio se i Ivo Bašić, ravnatelj JU PP Kopački rit, koji ih je upoznao s ponudom jedne od najvećih prirodnih močvara u Europi.
Dodajmo i to kako su u službenom dijelu sjednice usvojeni Financijski plan za provedbu programa rada UHPA-e za 2023. godinu i odluka o visini i uvjetima plaćanja članarine u novoj valuti.
Kažimo da je Udruga putničkih agencija jedna od ključnih asocijacija ovdašnjeg turizma s preko 230 članova i preko 100 pridruženih. Agencije su bile najteže pogođene prethdnom pandemijom kada im je obim posla sveden na prosječno 15% predpandemijskog, ali je ova godina bila godina oporavka.
Siva i crna ekonomija
Treba kazati da je Fain bio i prvi nakon niza godina koji je progovorio o sivoj i crnoj ekonomiji u turisitčkim najmovima spomenuvši kako je prema svim pokazateljima na području Zadarske županije u špici sezone mahom u tzv, obiteljskom, odnosno iznajmljivčakom sektoru bilo do 20.000 neprijavljenih gostiju, a slijedili su osvrti iz drugih krajeva Hrvatske pa je tako s područja Istre utvrđeno da je takvih samo tamo bilo i do 160.000. U međuvrmenu je uz postojeće iznajmljivače i njihovo neprijavljivanje dotaknut i problem - vikendaša. Naime, svjedočimo da se u nizu vikendica te stanova takve namjene korisnici i registracije redovito mijenjaju.
Kada je u pitanju djelomičan optimizam za iduću sezonu unatoč inflaciji,pa i stagnaciji nekih od najjačih ekonomija Europe i svijeta (Njemačka, Itaija,...), da rat u Ukrajini i njegove posljedice i ne spominjemo, on naizgled počiva na paradoksu: ljudi će manje trošiti za odmor, ali to Hrvatskoj kao bliskoj zemlji može donjeti prednosti. Naravno tu je i ulazak u schengenski prostor i uvođenje eura.